Do nowej podstacji, przeznaczonej do zasilania ładowarek autobusów elektrycznych, podłączono zasilanie. Rozpoczął się też montaż ładowarek wolnego ładowania. Oznacza to, że baza dla pierwszych łódzkich elektrobusów jest prawie gotowa – informuje MPK Łódź.
Zajezdnia nr 1 przy ul. Limanowskiego została w ostatnich latach
gruntownie zmodernizowana. Inwestycję zaprojektowano z myślą o przyszłym stacjonowaniu w obiekcie autobusów elektrycznych. Pod wybudowaną do tego celu wiatą trwa montaż stacji wolnego ładowania. Ich zadaniem będzie doładowywanie baterii autobusów podczas ich nocnego postoju. Na pętlach linii, które będzie obsługiwał tabor elektryczny, będą natomiast zastosowane ładowarki szybkiego ładowania w formie „odwróconego pantografu”.
– Wszystkie stacje ładowania zostaną objęte kompletnym systemem telemetrycznym, składającym się m. in. z instalacji światłowodowej i WiFi w celu odpowiedniej komunikacji ładowarek z systemem zarządzającym ich pracą. Za zasilanie stacji wolnego ładowania w Zajezdni Limanowskiego będzie odpowiadać nowa, kontenerowa stacja transformatorowa – zapewnia MPK w komunikacie prasowym.
Koszt całego przedsięwzięcia (zakup taboru oraz infrastruktury do jego ładowania) wynosi 65 mln zł brutto. Autobusami, które w pierwszym kwartale przyszłego roku dotrą na Limanowskiego, będą
Volvo 7900 Electric. Całkowicie niskopodłogowe, 12-metrowe pojazdy mają 34 miejsca siedzące i 41 stojących. Będą one wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD oraz – co w łódzkim taborze będzie nowością – ładowarki USB. Zakup taboru kosztował 38 mln zł netto, jednak 85% tej kwoty pokryło dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.
17 pojazdów będzie kursowało na liniach: 80 (Janów – Retkinia przez Przybyszewskiego), 83 (Plac Mikulskiego, dawniej Wydawnicza – Szczecińska Cmentarz) i 86 (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia). Wszystkie wymienione trasy przebiegają przez centrum miasta, obsługując też jednak duże osiedla mieszkaniowe na peryferiach (Retkinia, Karolew, Janów, Olechów, Widzew Wschód, Zarzew, Teofilów). Z taboru elektrycznego będzie więc mogło korzystać w codziennych podróżach wielu łodzian. Z drugiej strony, ze względu na znaczne potoki pasażerskie, duża część brygad na owych liniach jest obsadzana taborem przegubowym. Przydział krótkich pojazdów, zwłaszcza w godzinach szczytu, może więc pogorszyć w odczuciu wielu pasażerów komfort podróżowania.