Nowe przejście dla pieszych przez ul. Zachodnią ma ułatwić pieszym przekraczanie ruchliwej dwujezdniowej arterii. Jego wyznaczenie jest częścią przebudowy otoczenia ulicy, prowadzonej w ramach obszarowej rewitalizacji centrum. Do końca roku ulica w nowym kształcie ma być gotowa.
Skrzyżowanie Zachodnia – Ogrodowa miało do tej pory przejścia dla pieszych tylko na trzech wlotach. Brakowało go po stronie północnej. Ci, którzy chcieli przejść spod narożnika Pałacu Poznańskiego do Parku Staromiejskiego, musieli albo pokonywać trzy przejścia na trzech zmianach świateł, albo nadkładać drogi do odległego o prawie 200 metrów przejścia przy przystanku tramwajowym Manufaktura.
Przebudowa otoczenia ulicy Zachodniej, choć bez zmiany charakteru arterii, zmieniła ten stan.
Nowe przejście, zabezpieczone sygnalizacją świetlną, ma być dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z myślą o nich zostaną przebudowane też okoliczne chodniki wraz z przystankiem autobusowym (część chodników i krawędź przystanku będą podświetlane). Równolegle do przejścia wyznaczono przejazd rowerowy, który jednak nie łączy się na razie z żadną drogą dla rowerów. W okolicy ma pojawić się też dużo zieleni. Jak wylicza Urząd Miasta, wzdłuż Zachodniej zostanie posadzonych łącznie około tysiąca sztuk zieleni niskiej – 404 krzewy cisu pośredniego, 164 krzewów berberysu Thunberga, 44 krzewy trzmieliny oskrzydlonej i 255 – rozplenicy japońskiej.
Po przebudowie ulica zyska ponadto nowe oświetlenie i meble miejskie. – Na remontowanym odcinku zostanie zamontowanych 5 stojaków rowerowych, 7 koszy na odpady oraz podświetlana gablota na plakaty. Nowe przejście będzie prowadziło wprost do nowego wejścia odnowionego Pałacu Izraela Poznańskiego – zapowiada Olga Kassyańska z Zarządu Inwestycji Miejskich. W zabytkowej rezydencji fabrykanckiej, zwanej „łódzkim Luwrem”, mieści się Muzeum Miasta Łodzi.
Cała przebudowa Zachodniej ma zakończyć się jeszcze w bieżącym roku. Wartość kontraktu wynosi 4,6 mln zł. – Mimo niesprzyjającej aury staramy się jak najszybciej realizować prace. Zakończyliśmy wszystkie prace z infrastrukturą podziemną. W ciągu trzech miesięcy zostało wykonane 61% nakładów finansowych – informuje asystent inżyniera kontraktu Igor Kobus.