Po pięciu latach od awaryjnego wstrzymania ruchu Urząd Miasta Łodzi zamierza zaprezentować pierwszą koncepcję odtworzenia trasy tramwajowej do pętli Marysin-Warszawska. Wreszcie rysuje się więc perspektywa wydłużnia tramwajowej „trójki” do krańca zlokalizowanego u zbiegu Warszawskiej i Wycieczkowej. Na razie można tam dotrzeć wyłącznie autobusem zastępczym.
Ok. pięć lat temu łódzka sieć tramwajowa weszła w stan głębokiego kryzysu infrastrukturalnego. W związku ze złym stanem torowiska i sieci górnej zamknięto wówczas szereg odcinków - zarówno podmiejskich, np. do Ozorkowa czy Lutomierska, jak i kończących się w granicach administracyjnych Łodzi. Tramwaje przestały wówczas dojeżdżać np. na Doły, na Koziny, czy do pętli Marysin-Warszawska. W ostatnim z wymienionych przykładów ruch wstrzymywano etapami: najpierw zorganizowano tymczasowy kraniec na skrzyżowaniu Warszawskiej ze Skrzydlatą, a nieco później ponownie skrócono trasę tramwajowej "trójki" do ronda Powstańców 1863 r.
Koncepcja odbudowy trasy po latach od wstrzymania ruchu
Na odcinku pozbawionym komunikacji tramwajowej zaczęła funkcjonować zastępcza linia autobusowa Z3. Obsługuje ona stosunkowo słabo zurbanizowany obszar charakteryzujący się luźną zabudową jednorodzinną, nie brakuje tam jednak kilku ważniejszych obiektów użyteczności publicznej: szkoły dla niedowidzących i niewidomych czy przystanku kolejowego Łódź-Warszawska. Dojazd do tych obiektów wymaga teraz dodatkowej przesiadki, która nie odbywa się na jednym peronie przystankowym.
Miasto zapewniało co prawda, że planuje w przyszłości wznowić obsługę zamkniętego odcinka, długo nie wskazywało jednak na jakiekolwiek konkrety dotyczące niezbędnej do tego inwestycji. Teraz po raz pierwszy zamierza przedstawić realne zamierzenia w tej sprawie. – Wraz z Miejską Pracownią Urbanistyczną przygotowaliśmy koncepcje przebudowy tras tramwajowych na Franciszkańskiej, Rzgowskiej, Wycieczkowej, Zielonej, Konstantynowskiej, Srebrzyńskiej, Legionów, Politechniki wraz z Żeromskiego oraz Aleksandrowskiej – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Cykl spotkań ma pozwolić na wypracowanie szczegółówW zeszłym tygodniu rozpoczął się cykl spotkań z mieszkańcami osiedli położonych wzdłuż przewidzianych do remontu tras, które mają pozwolić na zebranie przez lokalne władze uwag od potencjalnych użytkowników projektowanej infrastruktury. Jedno z nich ma być poświęcone właśnie odcinkowi ul. Warszawskiej. – Po raz pierwszy na bardzo wczesnym etapie projektowania można zgłosić swoje pomysły, uwagi czy rozwiązania, aby wnieść je do koncepcji i przetargów dla wykonawców projektu przebudowy drogi – zachęca do udziału w konsultacjach społecznych przedstawiciel UMŁ. Oznacza to, że do rozpoczęcia robót na trasie do pętli na Marysinie droga jest nadal bardzo daleka, ale samorząd rozpoczyna w tej kwestii realne działania.
– Wykonawca prac również będzie miał obowiązek skonsultowania z mieszkańcami projektu – zapowiada przedstawiciel UMŁ. Zapewnia, że miasto chce aktywizować lokalne społeczności, by wraz z nimi wypracowywać najlepsze warianty projektowanych inwestycji. Dodaje, że w aktualnie trwających konsultacjach można wziąć udział także za pośrednictwem formularza zamieszczonego na stronie internetowej ZDiT.