Na przystankach łódzkiej komunikacji miejskiej nie będzie już wywieszonych rozkładów jazdy Przewozów Regionalnych. Łódzki oddział spółki rezygnuje bowiem z tego elementu integrującego transport kolejowy z tramwajowym i autobusowym. Niedawno po wnioskach stwarzyszenia Kolejowa Linia Łódzka stosowany wzór tabliczki przystankowej zmieniła natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Po ponad roku od rozpoczęcia publikacji kolejowych rozkładów jazdy na przystankach łódzkiej komunikacji miejskiej Przewozy Regionalne wycofują się z tego pomysłu i przestają naklejać swoje tabliczki z odjazdami obok tych rozwieszanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Ogólnopolski przewoźnik wdrożył rozwiązanie, wzorując się na koncepcji wcielonej wcześniej w życie właśnie przez ŁKA. Spółka należąca do samorządu województwa łódzkiego nie zamierza natomiast dokonywać w tym zakresie zmian.
Rola kolei w mieście ostatnio systematycznie rosła Rozkłady jazdy prezentowane były w takiej samej formie, w jakiej do kwietnia zeszłego roku drukowano godziny odjazdów łódzkich tramwajów i autobusów. Niewielkich rozmiarów kartki wieszano w gablotach na przystankach zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych. W zamyśle miały one ułatwiać przesiadającym się w określeniu, czy muszą spieszyć się, by dotrzeć na peron.
Tabliczki przystankowe miały też poszerzać grono pasażerów kolei – zwłaszcza w kontekście znaczącego wzrostu jej roli na terenie aglomeracji łódzkiej. Przed rozpoczęciem emisji opisywanych rozkładów za niewielką dopłatą można było rozszerzyć zakres obowiązywania miejskiego biletu miesięcznego na kolej regionalną w granicach administracyjnych Łodzi, a niewiele później taryfy kolejowa i miejska zostały zasadniczo zintegrowane i dziś kursy Polregio można traktować tak samo, jak wszystkie inne środki transportu miejskiego.
Tabliczki bywały oceniane jako niewystarczająco czytelnePrzyjęte rozwiązanie było jednak krytykowane za zbyt małą czytelność. Na kartkach nie było bowiem informacji o tym, że godziny odjazdów nie dotyczą danego przystanku, a nieodległego peronu kolejowego. Trasy zostały też pogrupowane w niejasny sposób, co wpływało na konieczność stosowania dużej liczby dodatkowych oznaczeń przy poszczególnych kursach. Wprowadzono też numerację linii, która nie była stosowana w żadnym innym kanale komunikacji z pasażerem (ostatnio
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zrezygnowała ze stosowania tych symboli, nie przestając jednak rozwieszać rozkładów).
– Rozkłady jazdy PR na przystankach komunikacji miejskiej nie są zamieszczane – potwierdza informacje o rezygnacji z publikacji tabliczek Anna Piotrowska, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych. Polregio nie wskazuje, co wpłynęło na podjętą decyzję. Nie zmieniły się natomiast zasady honorowania biletów emitowanych przez Zarząd Dróg i Transportu i choć nieco trudniej o informację rozkładową, pociągi PR wciąż są elementem łódzkiego systemu komunikacji miejskiej.