Wykonawca przebudowy linii tramwajowej na osiedle Doły prowadzi prace zgodnie z założonym planem – informują władze Łodzi. Rozbiórka starego torowiska ma trwać jeszcze kilka tygodni. Po zakończeniu prac mieszkańcy odzyskają dostęp do tramwaju, choć niestety nie zyskają węzła intermodalnego z koleją.
Według dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszki Kowalewskiej-Wójcik inwestycja na razie przebiega zgodnie z harmonogramem. – Trwają prace związane z rozbiórkami obrzeży z torowiska, rozbiórki podbudowy z tłucznia oraz toru na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Głowackiego. Budowana jest kanalizacja ogólnospławna i deszczowa oraz prowadzona jest przebudowa gazociągu – wylicza dyrektor. Wyburzono też już kamienicę przy Wojska Polskiego 39, po której teren jest właśnie porządkowany – w przyszłości zostanie tędy poprowadzona jezdnia, by torowisko mogło zostać od niej oddzielone.
Węzła z koleją nie będzie
Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni torowej i drogowej, wydzielenie torów na odcinku dotychczas wspólnym z jezdnią oraz budowę nowych, wysokich peronów przystankowych i zatok autobusowych, chodników i drogi rowerowej, miejsc parkingowych, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej. Częścią inwestycji będzie też przebudowa pobliskiej ul. Zmiennej, mającej stanowić dojazd do parkingu „Parkuj i Jedź” przy końcu linii.
Nie będzie natomiast – wbrew początkowym planom, w oparciu o które przygotowano wniosek o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej –
przedłużenia linii do mijanki kolejowej Łódź Marysin. Zamiast węzła intermodalnego powstanie
tylko zjazd międzytorowy dla tramwajów dwukierunkowych (dawna pętla Strykowska – Inflancka nie zostanie odtworzona). Władze Łodzi zastrzegły sobie tylko możliwość zamówienia w ramach prawa opcji dokumentacji projektowej dla zmiany układu torowego końcówki trasy.
Przebudowa ul. Wojska Polskiego, Strykowskiej i Zmiennej będzie kosztowała ok. 134 mln zł. Wartość dofinansowania z funduszy UE wynosi 65 mln zł.
Tramwaj powróci po 4 latach
Osiedle Doły jest jedną z białych plam na mapie łódzkiej sieci tramwajowej od 19 sierpnia 2019 r. Kursowanie tramwajów na całej trasie (ul. Wolska Polskiego i Strykowska)
zawieszono z powodu zgłaszanego przez MPK Łódź złego stanu technicznego. Przetarg na przebudowę
wygrał w lipcu ubiegłego roku Torpol. Prace rozpoczęły się
w grudniu. Po rozpoczęciu rozbiórek na odcinku od Franciszkańskiej do ul. Obrońców Westerplatte następnym etapem był demontaż torowiska w ul. Strykowskiej. Od lutego trwa budowa na odcinku Obrońców Westerplatte – Sporna. Rozbiórka podbudowy, słupów trakcyjnych i sygnalizacji świetlnej oraz frezowanie nawierzchni jezdni między Franciszkańską a Obrońców Westerplatte potrwa jeszcze kilka tygodni. Na budowie pracuje 50 osób.
– Całość prac zakończy się w 2023 r. – zapowiada Urząd Miasta. Warto zwrócić uwagę na brak wskazania bardziej szczegółowej daty (jeszcze w październiku ubiegłego roku, podczas podpisywania umowy, zapewniano, że terminem końcowym jest maj).