Obecnie łódzki Zarząd Dróg i Transportu nie prowadzi żadnych prac związanych z projektem Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Tłumaczy bowiem, że nie wszystkie gminy, które miały w nim uczestniczyć, zabezpieczyły środki finansowe na przygotowanie potrzebnej dokumentacji. Może to oznaczać ostateczne fiasko próby wspólnej modernizacji wszystkich podmiejskich tras tramwajowych w aglomeracji łódzkiej.
W ostatnich miesiącach
wielokrotnie informowaliśmy o problemach z funkcjonowaniem systemu łódzkich tramwajów podmiejskich. Przyszłość zapewnić miała mu realizacja wspólnego przedsięwzięcia wszystkich gmin, przez teren których przebiegają tory wybiegajace poza stolicę aglomeracji, a także Urzędu Miasta Łodzi, pod nazwą
Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Nierozwiązany pozostał jednak problem jego finansowania – zainteresowane jednostki nie złożyły na razie żadnego wniosku o przydzielenie środków ani z funduszy unijnych, ani krajowych.
Termin przygotowania dokumentu był już przesuwanyWstępne studium wykonalności inwestycji powstało już przed kilkoma laty. Zakładało ono nie tylko remont infrastruktury torowej i sieciowej, ale także zakup nowych wagonów tramwajowych do obsługi linii do Zgierza, Ozorkowa, Konstantynowa Łódzkiego, Lutomierska i Pabianic. Szacunkowy koszt modernizacji sieci i odnowy parku taborowego miał wynieść przeszło miliard zł.
Samorządy planowały więc przygotować koreferat do pierwotnej dokumentacji, który nie tylko aktualizowałby zawarte w niej zamierzenia, ale też pozwoliłby na pewne zmniejszenie kwoty niezbędnej do realizacji przedsięwzięcia. Zlecenie jego wykonania wielokrotnie odkładano jednak w czasie –
bądź to ze względów proceduralnych,
bądź to z uwagi na brak zabezpieczenia środków przez wszystkie podłódzkie gminy. Obecnie żadne prace w tym zakresie nie są prowadzone, co może skutkować ostatecznym odstąpieniem od koncepcji wspólnej modernizacji sieci.
Dwie gminy czekają z finansowaniem na wyniki konkursu RPO – Nie otrzymaliśmy potwierdzenia finansowego [zabezpieczenia środków] na koreferat ze strony Pabianic, Ksawerowa i Zgierza, dlatego nie możemy podjąć dalszych działań – powiedział nam Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi (to właśnie ZDiT koordynował wcześniej prace). – Pabianice już wcześniej informowały, że pragną się wstrzymać [z decyzją] do momentu ogłoszenia wyników konkursu, do którego miasto to zgłosiło projekt na modernizację swojego odcinka trasy – przypomina. Mowa tu o konkursie projektów transportowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, do którego zgłoszony został
wniosek Pabianic i Ksawerowa. Tamtejsze władze ubiegają się o środki na prace w zakresie skromniejszym niż zakładany w ramach ŁTM, bo ograniczonym do działań infrastrukturalnych.
Większym zaskoczeniem jest natomiast informacja ZDiT o braku zabezpieczenia finansowego ze strony Zgierza. Tamtejszy samorząd jeszcze w maju wskazywał bowiem, że wiąże z koreferatem pewne nadzieje i był gotów współfinansować jego przygotowanie. – Miasto Zgierz zabezpieczyło na ten cel środki w budżecie –
mówiła wówczas Iwona Boberska, kierownik Miejskich Usług Komunikacyjnych w Zgierzu. Wczoraj popołudniu przekazała nam też telefonicznie, że Zgierz podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko i killkakrotnie zapewniał władze Łodzi o gotowości do współfinansowania koreferatu, w tym także w formie pisemnej, i nigdy deklaracji tej nie wycofał. Czekamy na szersze stanowisko MUK w tej sprawie.