Uratowanie historycznych wagonów przed kasacją, przewiezienie ich do powstającego muzeum na Brusie oraz udział w opracowaniu społecznej koncepcji placówki - to najważniejsze ubiegłoroczne osiągnięcia łódzkiego Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
- Pierwsza połowa roku stała pod znakiem ratowania najcenniejszych przedmiotów i części z likwidowanych spółek MKT i TP - relacjonuje prezes KMST Jakub Tarka. - Największym sukcesem było wykupienie zmodernizowanego tramwaju typu 803N nr 37 oraz wozu sieciowego nr 109 na bazie wagonu 5N z 1959 r. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu członków Klubu oraz wsparciu łódzkiego producenta aparatury do wagonów, firmy Woltan - zaznacza. Oprócz tego, klub przyczynił się do zachowania wielu części zamiennych do wagonów produkcji chorzowskiego Konstalu (w magazynach zajezdni na Brusie znaleziono m. in. nieużywane, fabrycznie opakowane ramy okienne do 803N).
Przejęty po Tramwajach Podmiejskich wagon 803N#2, dzięki naprawom wykonanym przez członków KMST, przeszedł pomyślnie przegląd techniczny. - Naprawę przeszło podwozie oraz wózki. Przetoczyliśmy również koła. Na chwilę obecną jest to jedyny sprawnym 803N w Polsce - mówi J. Tarka.
Stowarzyszenie, razem z MPK, łódzkim oddziałem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Towarzystwem Opieki nad Zabytkami, aktywnie działał na rzecz utworzenia we wspomnianej zajezdni Muzeum Komunikacji Miejskiej. Wiele elementów opracowanej wspólnie społecznej koncepcji placówki zostało uwzględnionych przez analityków Deloitte, które na zlecenie władz Łodzi przygotowały przedstawioną w grudniu koncepcję tzw. Laboratorium Transportu. - Pomysł budowy szklanych budynków i umieszczenie w zajezdni tramwajowej samolotów cały czas budzi ożywioną dyskusję. Co do reszty panuje jednak zgoda - mówi J. Tarka.
Na razie na Brus przewieziono - również przy udziale członków KMST - historyczny tabor tramwajowy oraz autobusowy. Szczególnie cennym eksponatem będą trzy drewniane pudła wagonów Herbrand, z których najstarszy pochodzi jeszcze z XIX stulecia. Ze względu na stan zachowania Herbrandy musiały odbyć podróż na lawetach samochodowych, opakowane w folię stretchową.
Mniej uwagi poświęcono imprezom i przejazdom okolicznościowym. Klub współorganizował jednak grudniową paradę tramwajów z okazji 115-lecia łódzkiej komunikacji miejskiej, podczas której 803N#2 zadebiutował w roli pojazdu historycznego. Wcześniej odbyły się dni otwarte zajezdni na Brusie, przejazd Ikarusem 260 z okazji rocznicy wprowadzenia tych autobusów do eksploatacji oraz lutomierskie Spotkanie z Zabytkami z tramwajowym akcentem. Natomiast obsługiwana przez członków stowarzyszenia (obsada konduktorska w wagonach 5N i 5ND) Tramwajowa Linia Turystyczna obchodziła w ubiegłym roku dziesiątą rocznicę istnienia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.