Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Praktyczny koniec wizji tramwaju metropolitalnego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-10-2017

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Praktyczny koniec wizji tramwaju metropolitalnego
Fot. Kasper FiszerTramwaj podmiejskiej linii Łódź – Ozorków
Podłódzkie samorządy poszukują niezależnych źródeł finansowania niezbędnej modernizacji podmiejskiej sieci tramwajowej. Praktycznie kończy to okres prób realizacji wspólnego przedsięwzięcia wszystkich zainteresowanych gmin, w tym Łodzi. Jak wpłynie to na przyszłość połączeń?

Kryzys technologiczno-organizacyjny wokół systemu łódzkich tramwajów podmiejskich jest na naszych łamach opisywany już od kilku lat. Serię artykułów poświęconych tej problematyce rozpoczęły te dotyczące projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego, śmiałej wizji przygotowanej wspólnie przez wszystkie zainteresowane samorządy. Choć prace nad ŁTM formalnie wciąż się toczą, wydaje się, że nadszedł czas na ostateczne porzucenie nadziei na jego realizację.

Sukces Pabianic utorował drogę innym samorządom

Na początku tego roku o nierealności wspólnego przedsięwzięcia głośno powiedział jako pierwszy prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. Miasto nie wyszło co prawda formalnie z międzygminnego porozumienia będącego podstawą do prowadzenia prac przygotowawczych, ale rozpoczęło niezależną walkę o przyszłość swojej trasy. Na mocy innej umowy – z samym tylko Ksawerowem – złożyło wniosek o dotację na remont torowiska i sieci energetycznej – i ją dostało.

Teraz drogą utorowaną przez Pabianice zdają się podążać kolejne gminy. Co prawda w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE nie mogą one liczyć na podobnie dużą dotację, która pozwoliłaby – tak jak będzie to mieć miejsce w przypadku linii ksawerowsko-pabianickiej – na kompleksowy remont, ale rozpoczęły one starania o pozyskanie mniejszych kwot, które umożliwiłyby przeprowadzenie doraźnych prac. Na razie takie kroki podjęły władze Zgierza i Konstantynowa Łódzkiego (przy czym wydaje się, że ten drugi ma póki co większe szanse na sukces).

Refleksja potrzebna, ale spóźniona

Zatem choć jeszcze kilka miesięcy temu z koncepcją ŁTM wiązano duże nadzieje, podłódzkie gminy zdają się rozumieć, że nie ma obecnie szans na jej realizację. Refleksję tę można ocenić jako w dużej mierze spóźnioną właśnie z powodu wyczerpania się możliwości zdobycia znaczących środków. Tym niemniej daje ona nadzieję na utrzymanie systemu tramwaju podmiejskiego przy życiu – przynajmniej na niektórych mniej peryferyjnych trasach (wciąż nie ma bowiem żadnych konkretnych planów finansowania niezbędnych w średniej perspektywie robót na liniach do Lutomierska i Ozorkowa).

Konsekwencją obecnego trendu będzie jednak także konieczność pozyskania kolejnych funduszy już w najbliższych latach. Władze Konstantynowa przyznają, że nawet jeśli uda się zdobyć oczekiwane wsparcie, nie pozwoli ono nawet na wszystkie potrzebne roboty infrastrukturalne, nie wspominając o kwestiach taborowych. Podobnie jest w przypadku Zgierza – złożony wniosek dotyczy tylko niewielkiego fragmentu torowiska.

Podzielenie projektu problemem w przypadku linii ozorkowskiej

Praktyczna rezygnacja z realizacji wspólnego przedsięwzięcia pokazuje nie tylko skalę trudności z pozyskaniem gigantycznego dofinansowania na realizację – być może – przeskalowanego projektu, ale także problemy z koordynowaniem pracami, w których uczestniczy tak wiele podmiotów o niejednokrotnie sprzecznych interesach. To o tyle istotne, że brak porozumienia wszystkich gmin znacząco zmniejsza szanse na przetrwanie linii ozorkowskiej. Trudno bowiem wyobrazić sobie, by poważne inwestycje wykonała na swoim terenie gmina wiejska Zgierz, przez której teren przebiega znacząca część trasy.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Komunikacja

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Kasper Fiszer 05 października 2018

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Komunikacja

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Kasper Fiszer 31 października 2017

Zgierz zdeterminowany, by utrzymać tramwaj

Komunikacja

Zgierz zdeterminowany, by utrzymać tramwaj

Kasper Fiszer 12 lipca 2017

Zgierz: Trudno dokonywać mniejszych napraw tramwaju

Komunikacja

Zgierz jednoznacznie za tramwajem

Komunikacja

Zgierz jednoznacznie za tramwajem

Kasper Fiszer 07 maja 2017

Zobacz również:

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Komunikacja

Tramwaj do Ozorkowa: Gminy czekają na dokument, który... nie powstaje

Kasper Fiszer 05 października 2018

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Komunikacja

Łódź: To Pabianice wnioskowały o zmianę zakresu ŁTM

Kasper Fiszer 31 października 2017

Zgierz zdeterminowany, by utrzymać tramwaj

Komunikacja

Zgierz zdeterminowany, by utrzymać tramwaj

Kasper Fiszer 12 lipca 2017

Zgierz: Trudno dokonywać mniejszych napraw tramwaju

Komunikacja

Zgierz jednoznacznie za tramwajem

Komunikacja

Zgierz jednoznacznie za tramwajem

Kasper Fiszer 07 maja 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5