Pasażerów łódzkiego MPK zaczęły dziś przewozić pierwsze nowo zamówione przegubowe Mercedesy Conecto. Od poprzednich egzemplarzy tego modelu w łódzkim taborze różnią się nie tylko wyglądem, ale i dodatkowymi systemami wspomagającymi kierowcę. Przybycie kolejnych egzemplarzy jest spodziewane niebawem.
Około 10.20 nowe Mercedesy zaczęły wyjeżdżać z zajezdni Nowe Sady na linie 69, 72, 76 i G. – Nasze 52 nowe autobusy [
choć jeszcze nie wszystkie egzemplarze dotarły do przewoźnika – przyp. RC] są na wskroś nowoczesne. Na uwagę zasługuje szczególnie system awaryjnego hamowania oraz monitorowania martwego pola po prawej stronie – mówi prezes MPK Zbigniew Papierski. Autobusy są wyposażone ponadto w filtry antybakteryjne, oczyszczające powietrze w przestrzeni pasażerskiej. Nowością we wnętrzu będzie stojak do przewożenia rowerów. Inne ważniejsze zmiany to: nowa technologia oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego, zmieniony system informacji pasażerskiej oraz system zabezpieczenia przeciwzgięciowego ATC.
Podobnie jak
w wielu wcześniejszych postępowaniach, autobusy nie zostały kupione, lecz wyleasingowane od konsorcjum EvoBus i Pekao Leasing. 10-letni najem został po raz kolejny powiązany z usługą serwisową. Przewoźnik będzie przez 10 lat płacił dostawcy ustaloną stawkę za dostępność floty. Po upływie tego czasu będzie mógł odkupić pojazdy lub zwrócić je. – Taki model został wybrany ze względu na korzyści finansowo-podatkowe oraz stabilność naszych partnerów – wyjaśnia wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik. Tymczasem pierwsze w historii MPK wyleasingowane autobusy (również Mercedesy Conecto, ale model roku 2014), których okres wynajmu kończy się niebawem, zostaną – według prezesa MPK – zwrócone EvoBusowi.
– O sprawność i dostępność pojazdów będziemy dbali my. Autobusy będą wyposażone w system monitorowania ewentualnych usterek, automatycznie powiadamiający operatora o tym, że w danym pojeździe niedługo będzie konieczna wymiana określonego zespołu – uzupełnia prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Mówiąc ściślej, serwisem pojazdów zajmie się na zlecenie producenta lokalny partner, firma EWT Automotive z podłódzkiego Strykowa. – Odpowiadamy także za przygotowanie kierowców, ponieważ nowości techniczne wymagają osobnego instruktażu. Jak dotąd przeszkoliliśmy 80 prowadzących, kolejne szkolenia przed nami – dodaje Konarski.
Zamówione pojazdy zaczęły docierać do Łodzi w drugiej połowie marca. Jak już informowaliśmy przy okazji
podpisania umowy w lipcu ubiegłego roku, nowe autobusy mają trafić do obu łódzkich zajezdni – na Nowe Sady i na ul. Limanowskiego.