Od najbliższego poniedziałku komunikacja zostanie uprzywilejowana na dwóch ważnych równoleżnikowych ulicach w centrum Łodzi. Zmiany mają spowodować przyspieszenie tramwajów w godzinach szczytu aż o kwadrans. Nowa organizacja ruchu to element wdrażania wyników konsultacji społecznej modelu zrównoważonego transportu zbiorowego „Łódzkie Łączy”.
Zmiany wprowadzono na odcinku między Zachodnią a Gdańską, czyli w najściślejszym centrum miasta. W przypadku ul. Legionów dodatkowo ograniczono wjazd samochodów także między Zachodnią a placem Wolności. Odcinki wybrano nieprzypadkowo: kursuje nimi łącznie aż 9 linii tramwajowych (miejskie: 4, 9A, 12, 13, 15, 15A oraz podmiejskie 9, 43 i 46). Linie 9, 9A, 12 i 13 z powodu przebudowy dalszego odcinka ul. Narutowicza są obecnie zastępowane przez komunikację autobusową.
Kwadrans do przodu
Kierowcy samochodów osobowych nie będą mogli przejeżdżać wspomnianymi odcinkami przelotowo. Dozwolone będą tylko wjazdy docelowe z najbliższej przecznicy. Zmiany wprowadzono bezterminowo.
Według Tomasza Bużałka z Biura Strategii Miasta (do niedawna w Łódzkiej Inicjatywie na rzecz Przyjaznego Transportu) czas przejazdu tramwaju po wprowadzeniu zmian może ulec skróceniu nawet o 15 minut. Tyle bowiem wynosiły
opóźnienia, powodowane przez kolejki samochodów ustawiające się pod światłami na skrzyżowaniach. Zgodnie z wyliczeniami ograniczenie ruchu na zaledwie półkilometrowym odcinku może pozwolić na zniwelowanie opóźnienia, którego tramwaj nabrał na wcześniejszym przebiegu trasy. A na wymienionych liniach odcinków przebiegających w jezdni i nieodseparowanych od ruchu kołowego nie brakuje. Gęsta, jak na łódzkie warunki, siatka ulic w okolicy ma pozwolić kierowcom na alternatywny dojazd i rozłożenie ruchu.
Element szerszej strategii
Uprzywilejowanie komunikacji miejskiej na Zielonej i Legionów jest kolejnym – po wprowadzonych z początkiem wakacji
korektach układu linii oraz gwarantowanych przesiadkach – krokiem w kierunku wdrożenia nowego systemu transportu zbiorowego. Oprócz uprzywilejowania tramwajów jego główne założenia to eliminacja wewnętrznej konkurencji między liniami tramwajowymi i autobusowymi, budowa wygodnych węzłów przesiadkowych, wprowadzenie linii autobusowych z przystankami na żądanie w nieobsługiwane dotąd rejony osiedli oraz wprowadzenie interwałowych rozkładów jazdy w godzinach szczytu. Sama lista ulic z priorytetem dla komunikacji miejskiej miała być pierwotnie znacznie dłuższa: miały znaleźć się na niej także Gdańska czy Kopernika. Bardziej szczegółowe omówienie wyników konsultacji
można znaleźć tutaj.
To nie pierwsze zastosowane na łódzkich ulicach rozwiązanie mające przyspieszyć przejazd tramwajów. Pod koniec ubiegłego roku, aby rozwiązać problem blokowania wagonów na ul. Narutowicza między Matejki a Kopcińskiego,
odseparowano pas ruchu w kierunku zachodnim od torowiska kosztem miejsc parkingowych. Odcinek ten ma szczególne znaczenie dla płynności ruchu w całym mieście, ponieważ oprócz tramwajów liniowych pokonują go także składy wyjeżdżające z zajezdni. Usprawnieniu i przyspieszeniu jazdy ma służyć także
przebudowa przystanku al. Kościuszki – Struga (trasa tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego) w obu kierunkach na podwójny, która ma rozpocząć się w bieżące wakacje i zakończyć we wrześniu. Nieco wcześniej, podczas przebudowy Trasy W-Z, na krótko zastosowano zakaz wjazdu dla samochodów na ul. Kopernika, którą kursowały zarówno tramwaje, jak i autobusowa komunikacja zastępcza.