Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Przebudowa al. Śmigłego-Rydza będzie opóźniona o rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
09-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Przebudowa al. Śmigłego-Rydza będzie opóźniona o rok
fot. Roman CzubińskiAl. Śmigłego-Rydza w okolicy wiaduktu przed przebudową
Opóźnienie największej łódzkiej inwestycji tramwajowej zwiększyło się. Podawany przez władze miasta powód to konieczność wykonania dodatkowego zakresu prac podziemnych. Aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości, Zarząd Inwestycji Miejskich zamierza poprzedzać kolejne inwestycje dokładniejszymi badaniami geologicznymi.

W sierpniu poinformowaliśmy, że rozpoczęta latem ubiegłego roku inwestycja – planowana początkowo na dwa pełne sezony budowlane – opóźni się o kilka miesięcy. W podpisanym wtedy aneksie do umowy z wykonawcą przesunięto termin na styczeń. Okazało się jednak, że na tym nie koniec. – Zakończenie nastąpi w połowie 2021 r. Problemy, które napotkaliśmy, wywołały przesunięcie terminu o rok – potwierdza wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.

Przedstawiciele ZIM zastrzegali, że warunkiem dotrzymania styczniowego terminu będzie oddanie do użytku zachodniej nitki przed końcem roku. Dlaczego nie udało się tego osiągnąć? Wicedyrektor Zarządu tłumaczy to koniecznością wykonania nieplanowanych wcześniej prac. – Chodzi o wbijanie ścianek szczelnych między torowiskiem a jezdnią wschodnią i wzmacnianie gruntu pod samym torowiskiem. Konieczność ta, która wyszła na jaw w trakcie inwestycji, wpłynęła na kolejne przesunięcie jej terminu. Są to bardzo czasochłonne zadania. Ponadto trzeba było wykonać od nowa prace projektowe dla obszaru torowiska – twierdzi Mikołajec.

Nie były to jedyne trudności napotkane podczas przebudowy. Początkiem problemów było odkrycie fundamentów wyburzonych budynków przy wiadukcie oraz pod skrzyżowaniem al. Śmigłego-Rydza z Przybyszewskiego. – Okazało się, że nie zostały one usunięte podczas budowy alei w latach 70. ubiegłego wieku. Ich inwentaryzacja zajęła konserwatorowi zabytków ponad miesiąc – wyjaśnia wicedyrektor. Tymczasem wykonawca natrafił na problemy z warunkami wodnymi – okazało się, że trzeba wzmocnić grunt na odcinku przebiegającym obok stawu. Oznaczało to konieczność zmiany projektowej. Po zdjęciu starego torowiska okazało się natomiast, że grunt pod nim jest zbyt słaby – ułożono je na podbudowie wykonanej z nieodpowiednich materiałów, w tym z gruzu. – Właśnie dlatego stare tory były w tak złym stanie. Potrzebne były więc kolejne prace projektowe, które wykonał nasz nadzór autorski. Także wbicie ścian szczelnych wymagało dodatkowych obliczeń i czasu. Należy pamiętać, że dopóki torowisko było czynne, nie było możliwości wykonania dokładnych badań gruntu pod nim – kontynuuje przedstawicielka ZIM.

– Jeśli chodzi o nadzór, nie mamy nic do zarzucenia. Zajmuje się nim inżynier kontraktu – sprawdzona firma, która nadzorowała niejedną dużą inwestycję m. in. dla GDDKiA – dodaje wicedyrektor. Uzasadniając przed kilkoma miesiącami podpisanie aneksu, szefowa ZIM Agnieszka Kowalewska-Wójcik zwracała uwagę na zbyt małe zaangażowanie wykonawcy, Mikołajec jednak bagatelizuje ten zarzut. – Początkowo rzeczywiście były problemy z podwykonawcami, w końcu jednak udało się skompletować wszystkie ekipy. Nałożyliśmy wtedy karę za nieobecność na budowie przez kilka dni. Po dostarczeniu przez nas uzupełnionej dokumentacji prace nabrały tempa. Nie mamy więc nic do zarzucenia wykonawcy – zapewnia.

Na razie wbijanie ścianek zakończyło się. – Dzięki temu możemy już przywrócić możliwość skrętu w lewo z al. Śmigłego-Rydza w Milionową na wschód – mówi Mikołajec. Nakaz jazdy w tym miejscu tylko na wprost dodatkowo zwiększał i tak duże utrudnienia w ruchu.

Trwają prace między jezdniami – wspomniana już wymiana gruntu w celu zapewnienia stabilności przyszłego torowiska. Proces ten zakończy się jeszcze w zimie. – Po zakończeniu roztopów będzie można wrócić do pełnego zakresu robót i zakończyć jezdnię zachodnią, na którą zostanie przełączony ruch. Po ułożeniu krawężników między torowiskiem a jezdnią zachodnią, będzie można położyć na niej asfalt. Nie możemy podać dokładnej daty, wiemy jednak, że stanie się to około połowy roku – zapewnia wicedyrektor Zarządu. Wiadukt jest już ukończony, pozostało jednak jeszcze ułożenie na nim nawierzchni oraz dokończenie najazdów.

– Zakładamy, że na pewno znajdziemy jakieś niespodzianki także pod drugą jezdnią. Nie powinny to jednak być zaskoczenia na tyle duże, by konieczne były dalsze prace projektowe. Nowy termin jest realny, ale nie sposób dać stuprocentowej gwarancji – deklaruje Mikołajec. Jak dodaje, ZIM wyciągnął z przebiegu inwestycji określone wnioski – w przyszłości firmom projektowym będą zlecane dokładniejsze badania geologiczne z wykorzystaniem zarówno gęstej siatki odwiertów, jak i georadaru.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

Przestrzeń

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

inf. pras., oprac. MK 12 września 2023

W Rijadzie powstanie 15-minutowa dzielnica z 400-metrowym wieżowcem

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Przebudowa Chocianowic – zgodnie z planem

Komunikacja

Łódź: Przebudowa Chocianowic – zgodnie z planem

Roman Czubiński 25 kwietnia 2022

Tramwaj dla Łodzi: Większość inwestycji zakończy się później

Komunikacja

Tramwaj dla Łodzi: Coraz bardziej napięty harmonogram

Komunikacja

Tramwaj dla Łodzi: Coraz bardziej napięty harmonogram

Roman Czubiński 03 października 2020

Pozostałe z wątku:

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

Przestrzeń

Bydgoszcz: Nowe mosty. Wkrótce próby obciążenia [zdjęcia]

inf. pras., oprac. MK 12 września 2023

W Rijadzie powstanie 15-minutowa dzielnica z 400-metrowym wieżowcem

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź: Przebudowa Chocianowic – zgodnie z planem

Komunikacja

Łódź: Przebudowa Chocianowic – zgodnie z planem

Roman Czubiński 25 kwietnia 2022

Tramwaj dla Łodzi: Większość inwestycji zakończy się później

Komunikacja

Tramwaj dla Łodzi: Coraz bardziej napięty harmonogram

Komunikacja

Tramwaj dla Łodzi: Coraz bardziej napięty harmonogram

Roman Czubiński 03 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5