Modernizacja zajezdni tramwajowej na Chocianowicach wkracza w kolejny etap. Pracownicy Budimeksu przeprowadzają rozbiórki, wykonują prace podziemne i rozpoczynają budowę nowych torów. Cała inwestycja powinna zakończyć się w przyszłym roku.
W ostatnich dniach zakończono – między innymi – korytowanie gruntu, wyrównanie terenu oraz układanie podbudowy pod nowe tory. W starej hali trwają rozbiórki. Trwa montaż instalacji drenażowej pod torami. Rozpoczęła się też przebudowa układu torowego ul. Pabianickiej przed zajezdnią, przez co nie jest możliwy dojazd do pętli Chocianowice Ikea – tramwaje linii 3B, obsługiwanej taborem dwukierunkowym, kończą bieg na tymczasowym zjeździe międzytorowym na wysokości ul. Rudzkiej.
Kierownik budowy Rafał Kuźnicki zapewnia, że wykonawca dotrzymuje założonych terminów. – W ciągu najbliższych dni zakończą się roboty przy budowie wyjazdów z toru w kierunku Łodzi i Pabianic – zapewnia. Budimex planuje zwiększenie tempa prac. W najbliższym czasie zacznie się wbudowanie kruszywa na torach postojowych 1-3 i na torach szlakowych. Plan na nadchodzące tygodnie obejmuje też budowę kanalizacji deszczowej w rejonie parkingu, kontynuację rozbiórek, usuwanie nasypu i prace porządkowe. Prace utrudnia fakt, że przez cały czas przebudowy zajezdnia musi obsługiwać tramwaje – wyłączenie z ruchu jednego z dwóch takich obiektów w całym mieście nie byłoby możliwe.
Wszystkie prace w zajezdni mają zostać wykonane do końca 2023 r. Inwestycja – wchodząca w skład programu „Tramwaj dla Łodzi” – jest jedną z niewielu jego części, które mają szansę zostać ukończone w zakładanym terminie. Z powodu niepowodzenia pierwszych przetargów „Projektuj i buduj”, przeciągającego się etapu projektowania oraz pandemii COVID-19 Zarząd Inwestycji Miejskich musiał „fazować” (
przesunąć do realizacji w kolejnej unijnej perspektywie budżetowej) budowę nowych odcinków w al. Grohmanów i ul. Broniewskiego, a także modernizację ul. Rzgowskiej, Przybyszewskiego, Kilińskiego i Niższej.
Do opóźnień doszło też w przypadku przedsięwzięć już zrealizowanych (
al. Śmigłego-Rydza, ul.
Dąbrowskiego) i trwającej produkcji 30 niskopodłogowych wagonów
Moderus Gamma, mających stacjonować właśnie na Chocianowicach. Aby rozstrzygnąć przetarg na modernizację zajezdni, władze Łodzi musiały radykalnie zwiększyć przeznaczone na ten cel środki (
z 44 do 136 mln zł), co stało się kolejnym argumentem na rzecz „fazowania”.
Po przebudowie zajezdnia Chocianowice otrzyma wzorowaną na historycznej
ceglaną elewację frontową. Nowe będzie wyposażenie hal oraz instalacje wewnętrzne. Powstanie też przybudówka z dwoma dodatkowymi torami oraz nowoczesna myjnia wagonów.