Mimo sezonu zimowego w Łodzi zaczyna się kolejna inwestycja na sieci tramwajowej. Przebudowa ul. Dąbrowskiego ma potrwać nieco ponad półtora roku. Warta 50 mln zł inwestycja będzie pierwszą częścią projektu „Tramwaj dla Łodzi” rozpoczętą po podpisaniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy o dofinansowanie.
Ze względu na obecność kilku ruchliwych skrzyżowań prace zostały podzielone na etapy. Podawana w listopadzie przez ówczesnego dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorza Nitę kolejność prac, które miały rozpocząć się od strony ul. Podgórnej, została zmieniona. 20 stycznia rozpocznie się przebudowa skrzyżowania Kilińskiego – Dąbrowskiego oraz odcinka Rzgowska – Kilińskiego, ale bez skrzyżowania z Rzgowską. Cały odcinek stanie się wtedy nieprzejezdny z wyjątkiem wjazdów docelowych.
1 czerwca tramwaj wróci na Kilińskiego
Linia tramwajowa 1 i autobusowa Z2 pojadą objazdami – pierwsza przez Przybyszewskiego i al. Śmigłego-Rydza do pętli Śląska, druga przez Rzgowską, Broniewskiego, Kilińskiego i Kraszewskiego. Poza tym przewidziano uruchomienie linii zastępczej Z1 między skrzyżowaniem Kilińskiego – Przybyszewskiego i dworcem Łódź Chojny (siatka ulic uniemożliwiła jednak ścisłe trzymanie się przebiegu odcinka, z którego wycofano jedynkę).
– Wykonawca zgodził się, by przejezdność dla tramwajów jadących Kilińskiego przywrócić już 1 czerwca – informuje wicedyrektor ZIM Katarzyna Mikołajec. To konieczne, bo właśnie w czerwcu rozpocznie się
przebudowa al. Śmigłego-Rydza, a dwa tak ważne równoległe ciągi nie mogą być wyłączone równocześnie. Ruch kołowy prawdopodobnie zostanie przywrócony w późniejszym terminie.
Cały pierwszy etap powinien zostać zakończony mniej więcej do połowy roku. Następnie, w wakacje, zacznie się przebudowa ul. Rzgowskiej między Placem Niepodległości a Dąbrowskiego wraz ze skrzyżowaniem. – Będziemy dążyli do zakończenia tych prac w ciągu 3-4 miesięcy – deklaruje Mikołajec. Na przyszły rok zaplanowano ostatni etap, związany z przebudową jezdni i torów między Kilińskiego a Podgórną (miejsce, do którego zostały wymienione tory podczas wspomnianej przebudowy skrzyżowania). ZIM i wykonawca planują zakończenie prac do 31 sierpnia.
Następne inwestycje czekają
Przebudowie ulegnie układ torowy i jezdnia, także na przylegających fragmentach ul. Kilińskiego i Rzgowskiej. Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Prace towarzyszące obejmą infrastrukturę podziemną, chodniki, oświetlenie oraz budowę drogi rowerowej. Na odcinkach Kraszewskiego – Kilińskiego oraz Kilińskiego – Rzgowska, na których tory biegły do tej pory w jezdni, ruch samochodowy zostanie oddzielony od tramwajowego poprzez przesunięcie torowiska na północ. Na skrzyżowaniu Dąbrowskiego – Kilińskiego powstanie sygnalizacja świetlna. Opór mieszkańców oraz organizacji pozarządowych doprowadził do
rezygnacji z planów jej budowy także na przecięciu z Łomżyńską. Przy Rzgowskiej natomiast zostanie wykonana instalacja umożliwiająca ewentualne uruchomienie sygnalizacji w razie potrzeby, samych sygnalizatorów jednak na razie wykonawca nie będzie montował.
– Inwestycja, którą rozpoczynamy, jest częścią szerszego
programu „Tramwaj dla Łodzi” – przypomina wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki. Wartość projektu, dla którego umowę o dofinansowanie podpisano w grudniu, wynosi 634 mln zł. Środki unijne pokryją ok. dwóch trzecich kosztów. Oprócz Dąbrowskiego zostaną przebudowane fragmenty innych ulic, takich jak Kilińskiego, Rzgowska czy al. Śmigłego-Rydza. Projekt zakłada też budowę dwóch nowych odcinków w ul. Broniewskiego na Górnej oraz przedłużenia al. Grohmanów w Nowym Centrum Łodzi.
– Mimo przedłużenia się procedur przetargowych nie zakładamy przesunięć terminu. Przebudowa skrzyżowania to jeden z siedmiu elementów programu „Tramwaj dla Łodzi”. Z powodu liczby zadań i ograniczonego czasu musimy kończyć kolejne inwestycje, by móc realizować następne – dodaje Mikołajec.