Partner serwisu
Komunikacja

Łódź: Przebudowa Niższej w końcu ma wykonawcę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
23-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Przebudowa Niższej w końcu ma wykonawcę
fot. Roman Czubiński (2016 r.)Tramwaj na pętli Niższa/Śląska
Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich podpisał umowę z Trakcją SA na modernizację linii tramwajowej na osiedle Chojny Dąbrowa. Jego mieszkańcy odzyskają dostęp do tramwajów po 7,5 roku. Linia pozostaje zamknięta od lata 2018 r. – przez cały ten czas nie toczyły się na niej żadne prace remontowe.

Jak czytamy w komunikacie zarządu Trakcji SA, wartość umowy to 62,14 mln zł netto (76,43 mln z brutto). – Prace mają być zrealizowane w ciągu 17 miesięcy liczonych od dnia zawarcia Umowy. Pozostałe warunki Umowy nie odbiegają od warunków powszechnie stosowanych dla tego typu umów – informuje spółka. Tramwaj powróci więc na osiedle Chojny Dąbrowa w styczniu 2026 r., po przeszło siedmioletniej przerwie.

Opóźniony "Tramwaj dla Łodzi"

Przebudowa końcowego odcinka al. Śmigłego-Rydza oraz ul. Niższej to część projektu unijnego „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi”, zwanego potocznie „Tramwajem dla Łodzi”. Ogłoszony w roku 2016 program składał się z kilkunastu przedsięwzięć, które miały zostać zakończone jeszcze w starej unijnej perspektywie budżetowej (do końca 2023 r.). Większość inwestycji znacznie się jednak opóźniła – w zakładanym terminie udało się zrealizować zaledwie kilka. O przyczynach pisaliśmy tutaj.

Wybór wykonawcy miał burzliwy przebieg. Pierwszym wykonawcą, którego ofertę uznano za najkorzystniejszą, był Strabag. Propozycja złożone przez Trakcję (podobnie jak ta Balzoli) została odrzucona, jednak obie firmy skutecznie odwołały się od tej decyzji. Za drugim razem ZIM wybrał Trakcję, potem jednak unieważnił procedurę wyboru. Inwestor musiał także zwiększyć przeznaczoną na modernizację odcinka kwotę brutto.

Rozjazdy dla przyszłej nowej linii

O zakresie inwestycji pisaliśmy już nieraz. Przypomnijmy: torowisko zostanie odbudowane w istniejącym śladzie jako zielone (z wyjątkiem przystanków, przejść i przejazdów). Na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego (Rondo Broniewskiego) ma powstać wyprowadzenie torów w kierunku zachodnim i rozjazdy umożliwiające przejazd tramwajów we wszystkich relacjach. Będzie to wstęp do budowy trasy tramwajowej w ul. Broniewskiego.

Przystanki tramwajowe na rondzie zostaną przeniesione na wylot skrzyżowań. Kraniec przy Śląskiej stanie się pętlą autobusowo-tramwajową z trzema torami postojowymi (przed zawieszeniem ruchu pętla miała dwa tory). Autobusy będą wjeżdżać na torowisko w ul. Broniewskiego oraz przed pętlą.

Ruch na odcinku Dąbrowskiego – Śląska zawieszono w sierpniu 2018 r. z powodu modernizacji al. Śmigłego-Rydza (choć prace nie toczyły się bezpośrednio na nim). Od grudnia 2019 r. jest fizycznie nieprzejezdny. Doszło na nim nawet do kradzieży sieci trakcyjnej.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Koniec remontu – tramwaje wracają na Rzgowską

Komunikacja

Łódź: Koniec remontu – tramwaje wracają na Rzgowską

Roman Czubiński 11 września 2024

Łódź: Tramwaje wracają na Teofilów. Prace na Rzgowskiej

Komunikacja

Łódź: Klasyczne 805Na znikają z miasta

Komunikacja

Łódź: Klasyczne 805Na znikają z miasta

Iwona Basa 06 sierpnia 2024

Łódź z jedną ofertą na dostawy nowych tramwajów

Przestrzeń

Łódź: Tramwaje wrócą na ul. Cmentarną

Przestrzeń

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Łódź: Koniec remontu – tramwaje wracają na Rzgowską

Komunikacja

Łódź: Koniec remontu – tramwaje wracają na Rzgowską

Roman Czubiński 11 września 2024

Łódź: Tramwaje wracają na Teofilów. Prace na Rzgowskiej

Komunikacja

Łódź: Klasyczne 805Na znikają z miasta

Komunikacja

Łódź: Klasyczne 805Na znikają z miasta

Iwona Basa 06 sierpnia 2024

Łódź z jedną ofertą na dostawy nowych tramwajów

Przestrzeń

Łódź: Tramwaje wrócą na ul. Cmentarną

Przestrzeń

Łódź: Jakie inwestycje tramwajowe z funduszy FEnIKS?

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5