Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich podpisał umowę z Trakcją SA na modernizację linii tramwajowej na osiedle Chojny Dąbrowa. Jego mieszkańcy odzyskają dostęp do tramwajów po 7,5 roku. Linia pozostaje zamknięta od lata 2018 r. – przez cały ten czas nie toczyły się na niej żadne prace remontowe.
Jak czytamy w komunikacie zarządu Trakcji SA, wartość umowy to 62,14 mln zł netto (76,43 mln z brutto). – Prace mają być zrealizowane w ciągu 17 miesięcy liczonych od dnia zawarcia Umowy. Pozostałe warunki Umowy nie odbiegają od warunków powszechnie stosowanych dla tego typu umów – informuje spółka. Tramwaj powróci więc na osiedle Chojny Dąbrowa w styczniu 2026 r., po przeszło siedmioletniej przerwie.
Opóźniony "Tramwaj dla Łodzi"Przebudowa końcowego odcinka al. Śmigłego-Rydza oraz ul. Niższej to część projektu unijnego „Kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi”, zwanego potocznie „Tramwajem dla Łodzi”.
Ogłoszony w roku 2016 program składał się z kilkunastu przedsięwzięć, które miały zostać zakończone jeszcze w starej unijnej perspektywie budżetowej (do końca 2023 r.). Większość inwestycji znacznie się jednak opóźniła – w zakładanym terminie udało się zrealizować zaledwie kilka. O przyczynach
pisaliśmy tutaj.
Wybór wykonawcy miał
burzliwy przebieg. Pierwszym wykonawcą, którego ofertę uznano za najkorzystniejszą, był
Strabag. Propozycja złożone przez Trakcję (podobnie jak ta Balzoli) została odrzucona, jednak obie firmy skutecznie odwołały się od tej decyzji. Za drugim razem
ZIM wybrał Trakcję, potem jednak unieważnił procedurę wyboru. Inwestor musiał także zwiększyć przeznaczoną na modernizację odcinka kwotę brutto.
Rozjazdy dla przyszłej nowej liniiO zakresie inwestycji pisaliśmy już nieraz. Przypomnijmy: torowisko zostanie odbudowane w istniejącym śladzie jako zielone (z wyjątkiem przystanków, przejść i przejazdów). Na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego (Rondo Broniewskiego) ma powstać wyprowadzenie torów w kierunku zachodnim i rozjazdy umożliwiające przejazd tramwajów we wszystkich relacjach. Będzie to wstęp do
budowy trasy tramwajowej w ul. Broniewskiego.
Przystanki tramwajowe na rondzie zostaną przeniesione na wylot skrzyżowań. Kraniec przy Śląskiej stanie się pętlą autobusowo-tramwajową z trzema torami postojowymi (przed zawieszeniem ruchu pętla miała dwa tory). Autobusy będą wjeżdżać na torowisko w ul. Broniewskiego oraz przed pętlą.
Ruch na odcinku Dąbrowskiego – Śląska zawieszono w sierpniu 2018 r. z powodu modernizacji al. Śmigłego-Rydza (choć prace nie toczyły się bezpośrednio na nim). Od grudnia 2019 r. jest
fizycznie nieprzejezdny. Doszło na nim nawet do
kradzieży sieci trakcyjnej.