Wstępna wersja koncepcji budowy linii tramwajowej do Szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki obejmuje zielone torowisko po stronie parku, wyburzenie estakad pod szpitalem i trzytorową pętlę na jego tyłach. Założenia dokumentu są teraz konsultowane z łodzianami za pośrednictwem platformy internetowej Vox Populi.
Nowa linia o długości ok. 2,4 km ma być przedłużeniem obecnej trasy w ciągu ul. Rzgowskiej, prowadzącej do pętli Chojny Kurczaki (przewidzianej w najbliższych latach do
gruntownej modernizacji). Przy końcu istniejącego dziś odcinka mają powstać trzy tory, tak by tramwaje skręcające na pętlę i jadące dalej w stronę szpitala nie blokowały się nawzajem. Pętla zostanie rozbudowana o trzeci tor przelotowy.
Dalej tory mają zostać poprowadzone początkowo między jezdniami, by przed ul. Kosynierów Gdyńskich (pierwszy przystanek) przejść na stronę zachodnią. Takie rozwiązanie jest uzasadniane chęcią ograniczenia do minimum wycinki drzew. W efekcie jedna z jezdni Rzgowskiej wraz z chodnikami oraz drogą rowerową będzie musiała zostać przebudowana.
Z opisywanych już przez nas
trzech wariantów doprowadzenia tramwaju do krańca wybrano ten zakładający przebieg pod samym głównym wejściem do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Tory skręcą ze Rzgowskiej w Paradną (zaplanowano tu kolejny przystanek), a następnie – w aleję Matek Polskich. Naprzeciwko wejścia do placówki na poziomie 0 znajdzie się przystanek autobusowo-tramwajowy. Aby zrobić dla niego miejsce, przewidziano rozbiórkę obecnych estakad i kładek dla pieszych prowadzących na poziom 1 – w ich miejsce pojawią się nowe schody i windy.
Pętla o odwrotnym do normalnego kierunku zawracania (z przecinającymi się torami wjazdowym i wyjazdowym oraz peronami przystankowymi wewnątrz owalu) zostanie wybudowana na tyłach szpitala, w pobliżu miejsca, w którym al. Matek Polskich skręca na północny wschód. Będzie ona liczyła trzy tory odjazdowe z peronami (choć przewidziano zawracanie tam tylko dwóch linii). Tylko przystanek dla wysiadających będzie obsługiwał zarówno tramwaje, jak i autobusy. Obecna, przewidziana do rozbudowy pętla autobusowa przy szpitalu znajduje się zaś o kilkaset metrów dalej, w pobliżu Rzgowskiej. Głównym miejscem przesiadania się na autobusy (w tym – podmiejskie do i ze Rzgowa) będzie więc zapewne wspomniany przystanek pod szpitalnym wejściem.
Na większości nowego odcinka przewidziano torowisko zielone, obsiane trawą. Całości dopełni budowa nowej podstacji trakcyjnej oraz – być może – dodatkowego parkingu. – Trasa tramwajowa jest poprowadzona aleją Matek Polskich do jej południowo-zachodniego narożnika, uwzględniając możliwe kierunki rozwoju szpitala i poradni szpitalnych. W rejonie budynku szpitala ginekologicznego zostaną wyburzone estakady i zostaną zorganizowane przystanki i przejazdy dla aut w poziomie zero. Projektowany jest dodatkowy łącznik pomiędzy Rzgowską i Matek Polskich przy skrzyżowaniu z ulicą Józefów – czytamy w uzasadnieniu proponowanych rozwiązań.
Szpital CZMP i położone przy nim osiedle był od dawna uznawany za jeden z kierunków
przyszłej rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej. Wiosną 2022 r. ówczesne Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zaproponowało
znaczące dofinansowanie inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. W marcu ubiegłego roku zawarto z firmą Databout
umowę na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla inwestycji.