Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Przedłużenie tramwaju na Rzgowskiej – znamy proponowany kształt

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Przedłużenie tramwaju na Rzgowskiej – znamy proponowany kształt
fot. HuBar, lic. CC BY-SA 2.5, Wikimedia commonsWidoczne na zdjęciu estakady mają zostać wyburzone
Wstępna wersja koncepcji budowy linii tramwajowej do Szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki obejmuje zielone torowisko po stronie parku, wyburzenie estakad pod szpitalem i trzytorową pętlę na jego tyłach. Założenia dokumentu są teraz konsultowane z łodzianami za pośrednictwem platformy internetowej Vox Populi.

Nowa linia o długości ok. 2,4 km ma być przedłużeniem obecnej trasy w ciągu ul. Rzgowskiej, prowadzącej do pętli Chojny Kurczaki (przewidzianej w najbliższych latach do gruntownej modernizacji). Przy końcu istniejącego dziś odcinka mają powstać trzy tory, tak by tramwaje skręcające na pętlę i jadące dalej w stronę szpitala nie blokowały się nawzajem. Pętla zostanie rozbudowana o trzeci tor przelotowy.

Dalej tory mają zostać poprowadzone początkowo między jezdniami, by przed ul. Kosynierów Gdyńskich (pierwszy przystanek) przejść na stronę zachodnią. Takie rozwiązanie jest uzasadniane chęcią ograniczenia do minimum wycinki drzew. W efekcie jedna z jezdni Rzgowskiej wraz z chodnikami oraz drogą rowerową będzie musiała zostać przebudowana.

Z opisywanych już przez nas trzech wariantów doprowadzenia tramwaju do krańca wybrano ten zakładający przebieg pod samym głównym wejściem do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Tory skręcą ze Rzgowskiej w Paradną (zaplanowano tu kolejny przystanek), a następnie – w aleję Matek Polskich. Naprzeciwko wejścia do placówki na poziomie 0 znajdzie się przystanek autobusowo-tramwajowy. Aby zrobić dla niego miejsce, przewidziano rozbiórkę obecnych estakad i kładek dla pieszych prowadzących na poziom 1 – w ich miejsce pojawią się nowe schody i windy.

Pętla o odwrotnym do normalnego kierunku zawracania (z przecinającymi się torami wjazdowym i wyjazdowym oraz peronami przystankowymi wewnątrz owalu) zostanie wybudowana na tyłach szpitala, w pobliżu miejsca, w którym al. Matek Polskich skręca na północny wschód. Będzie ona liczyła trzy tory odjazdowe z peronami (choć przewidziano zawracanie tam tylko dwóch linii). Tylko przystanek dla wysiadających będzie obsługiwał zarówno tramwaje, jak i autobusy. Obecna, przewidziana do rozbudowy pętla autobusowa przy szpitalu znajduje się zaś o kilkaset metrów dalej, w pobliżu Rzgowskiej. Głównym miejscem przesiadania się na autobusy (w tym – podmiejskie do i ze Rzgowa) będzie więc zapewne wspomniany przystanek pod szpitalnym wejściem.

Na większości nowego odcinka przewidziano torowisko zielone, obsiane trawą. Całości dopełni budowa nowej podstacji trakcyjnej oraz – być może – dodatkowego parkingu. – Trasa tramwajowa jest poprowadzona aleją Matek Polskich do jej południowo-zachodniego narożnika, uwzględniając możliwe kierunki rozwoju szpitala i poradni szpitalnych. W rejonie budynku szpitala ginekologicznego zostaną wyburzone estakady i zostaną zorganizowane przystanki i przejazdy dla aut w poziomie zero. Projektowany jest dodatkowy łącznik pomiędzy Rzgowską i Matek Polskich przy skrzyżowaniu z ulicą Józefów – czytamy w uzasadnieniu proponowanych rozwiązań.

Szpital CZMP i położone przy nim osiedle był od dawna uznawany za jeden z kierunków przyszłej rozbudowy łódzkiej sieci tramwajowej. Wiosną 2022 r. ówczesne Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zaproponowało znaczące dofinansowanie inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. W marcu ubiegłego roku zawarto z firmą Databout umowę na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla inwestycji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Łódź z ofertami na tramwaj na ul. Niższej i Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Komunikacja

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Roman Czubiński 17 grudnia 2023

Zobacz również:

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Komunikacja

Łódzkie tramwaje już nie tak podmiejskie

Kasper Fiszer 01 stycznia 2024

Łódź z ofertami na tramwaj na ul. Niższej i Rydza-Śmigłego

Przestrzeń

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Komunikacja

Łódź: Wszystkie Moderusy już w zajezdni

Roman Czubiński 17 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5