W najbliższym czasie należy spodziewać się przetargu na budowę nowej siedziby Zakładu Techniki łódzkiego MPK. Stanie ona na terenie nieczynnej zajezdni Helenówek, która do 2012 r. była wykorzystywana przez spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Obiekt ma zostać otwarty w 2024 r.
W 2012 r. zlikwidowane zostały dwie z trzech spółek prowadzących przewozy tramwajowe na terenie aglomeracji łódzkiej: Tramwaje Podmiejskie i Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Jednocześnie przestały funkcjonować eksploatowane przez nie zajezdnie: odpowiednio Brus na pograniczu Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego oraz Helenówek przy granicy Łodzi i Zgierza. Pierwsza z nich wkrótce potem zyskała charakter muzealny, a niebawem
ma trafić do MPK, które przeniesie tam swoją placówkę działającą dziś przy ul. Wierzbowej.
Na Helenówku stanie zupełnie nowy obiekt Druga baza również będzie wkrótce wykorzystywana przez miejską spółkę. – Na terenie dawnej Zajezdni Helenówek wybudujemy nowy obiekt dla naszego Zakładu Techniki – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. ZT zajmuje się m.in. remontem wagonów tramwajowych i działa dziś przy ul. Tramwajowej w centrum miasta.
Jak informuje nasza rozmówczyni, zakład będzie musiał wkrótce opuścić zajmowany obecnie teren. – Planujemy, że przeprowadzka do nowego obiektu przy ul. Zgierskiej nastąpi do 2024 r. W najbliższych dniach ogłosimy przetarg na jego budowę – zapowiada. Dodaje, że w ostatnich latach spółka zmodernizowała już zajezdnię autobusową przy ul. Limanowskiego i wybudowała halę przeglądowo-serwisową w bazie tramwajowej przy Telefonicznej. Budowa nowej siedziby Zakładu Techniki ma być więc kolejnym etapem unowocześniania zaplecza technicznego miejskiego przewoźnika.
Po trzydziestu latach na Helenówek wróci MPK Zajezdnia Helenówek powstała w 1910 r. i początkowo wykorzystywana była przez Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe, przedsiębiorstwo prowadzące przewozy na liniach wybiegających poza miasto, w tym do Zgierza i Ozorkowa. Historia nazy jest ściśle związana z dziejami tych nieczynnych aktualnie połączeń. Po II wojnie światowej obiekt przejęło ówczesne MPK. Po przemianach strukturalnych początku lat 90. ponownie trafił on do wydzielonej spółki podmiejskiej.
MKT utrzymywała na Helenówku również swój warsztat remontowy. To właśnie tam modernizowane były przejęte od MPK wagony 803N. Biorąc pod uwagę dość chałupnicze warunki pracy, należy ocenić, że zakres dokonywanych przebudów był dość szeroki. Pojazdy zupełnie zmieniały swój wygląd zewnętrzny, sporych ingerencji dokonywano także we wnętrzu przegubowców.