Żadna firma nie chciała wybudować drogi rowerowej na Księży Młyn. Nie wiadomo na razie, co zrobi inwestor. Oczekiwanie na budowę infrastruktury rowerowej w śladzie dawnej bocznicy kolejowej trwa już 10 lat.
Zarząd Inwestycji Miejskich zamierzał wybrać wykonawcę latem bieżącego roku. Pozwoliłoby to na rozpoczęcie budowy jesienią i zakończenie – wiosną 2023 r. (zakładany czas realizacji to 8 miesięcy). Inwestor zamierzał wydać na ten cel do 5 845 909,28 zł (1 424 484,58 zł na część pierwszą i 4 421 424,70 zł na drugą).
Niestety, zapowiadana od dekady inwestycja na razie się nie rozpocznie – przetarg unieważniono z powodu braku chętnych. Nie otrzymaliśmy jeszcze z ZIM odpowiedzi na pytania o dalsze losy inwestycji.
Jak pisaliśmy w lipcu, trasa ma ułatwić dojazd na zabytkowe osiedle z Trasy W-Z. Poprawa standardu byłaby tu bardzo potrzebna: obecnie rowerzyści mogą dostać się tu albo DDR wzdłuż al. Śmigłego-Rydza (nadkładając drogi), albo ruchliwymi ulicami takimi jak Przędzalniana czy Kilińskiego, albo wyłożoną „kocimi łbami” ul. Żelazną i Fabryczną.
Droga rowerowa na Księży Młyn ma zostać poprowadzona w śladzie rozebranej 20 lat temu bocznicy kolejowej zakładów Uniontex (tzw. Kolei scheiblerowskiej). Jej kontynuacją ma być wyremontowana ulica Do Folwarku. Na zachodzie ma łączyć się z istniejącym fragmentem drogi rowerowej, dochodzącej łukiem do ul. Koci Szlak.
W pierwszej kolejności miała zacząć się budowa odcinka zachodniego. Prace obejmą przejazd przez ul. Przędzalnianą z sygnalizacją świetlną, wyniesione skrzyżowanie z pobliską ul. Fabryczną i budowę asfaltowej drogi dla rowerów do al. Śmigłego-Rydza. Etap drugi, biegnący starotorzem bocznicy przez Park nad Jasieniem, ma już mieć przepuszczającą wodę nawierzchnię mineralno-żywiczną i nieco większą szerokość (3 m zamiast 2 m).
Na wysokości ul. Paryskiej powstanie rondo, na którym będzie odgałęziała się odnoga w stronę al. Piłsudskiego (Trasa W-Z). Główna część trasy skręci łukiem na południe i poprzez ul. Do Folwarku dotrze do Milionowej. Otrzyma ona nową nawierzchnię z kostki betonowej, a w niektórych miejscach zostanie poszerzona z 3,8 do 5 m, by ułatwić mijanie się samochodów i rowerów. Przed wjazdami samochodów nieuprawnionych mają bronić ulicy wysuwane słupki. Na całej długości trasy przewidziano oświetlenie.