Przygotowania do przedłużenia linii tramwajowej na południu Łodzi nabierają konkretnych kształtów. Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla inwestycji. ZIM zapewnia, że inne, określane wcześniej jako priorytetowe inwestycje będą realizowane niezależnie od tego.
O planach przedłużenia linii tramwajowej w ciągu ul. Rzgowskiej pisaliśmy już kilkakrotnie.
Przypomnijmy: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zaproponowało wówczas władzom Łodzi wykorzystanie na ten cel dofinansowania z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” (dla prac projektowych) i z zaplanowanego na okres programowania 2021-2027 programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko”. Wartość całego projektu, według ówczesnych szacunków, miała wynosić 230 mln zł, w tym 130 mln zł kosztów budowy i przebudowy infrastruktury oraz 100 mln zł na zakup nowego taboru.
ZIM: Z „Tramwaju dla Łodzi” nie rezygnujemy
Dlaczego władze Łodzi, początkowo sceptycznie podchodzące do idei przedłużenia linii do CZMP, zdecydowały się jednak przystąpić do inwestycji? – Inwestycja związana z budową tramwaju w kierunku Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki została zapisana w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi w roku 2018 – przypomina rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich Małgorzata Loeffler.
Z jej wypowiedzi nie wynika jednak, czy nadal – jak deklarował samorząd – priorytetem jest modernizacja istniejących już torowisk oraz budowa zaległych odcinków z
programu „Tramwaj dla Łodzi” (ul. Broniewskiego, al. Grohmanów). – Trwa realizacja projektu „Tramwaj dla Łodzi”, w ramach którego inwestycje będziemy realizować do roku 2027 – odpisała tylko Loeffler.
Pod szpitalem przez Rzgowską, czy Matek Polskich?
Zadaniem wykonawcy będzie przeanalizowanie aż ośmiu wariantów. Różnice między nimi polegają na przebiegu trasy oraz lokalizacji pętli. Od wjazdu na dzisiejszą pętlę Chojny Kurczaki do skrzyżowania z ul. Paradną tory muszą zostać poprowadzone w pasie zieleni między jezdniami Rzgowskiej, dalej zaś mogą dotrzeć Rzgowską bądź równoległą do niej aleją Matek Polskich pod Szpitalem Centrum Zdrowia Matki Polki. W tym drugim przypadku tory mają zostać poprowadzone w jezdni. Miejsce zawracania tramwajów może zostać zlokalizowane albo na terenie między Rzgowską a al. Matek Polskich na odcinku Paradna – Józefów, albo w miejscu obecnej pętli autobusowej przy szpitalu poprzez jej rozbudowę, albo przy parkingu w południowo-zachodnim narożniku kompleksu szpitalnego. Analizie musi też zostać poddany wariant „zerowy” – rezygnacja z budowy przedłużenia linii tramwajowej.
Na wysokości szpitala ZIM wymaga zastosowania dodatkowych rozwiązań ograniczających hałas. Przystanki mają, co do zasady, zostać zlokalizowane w miejscach obecnych przystanków autobusowych, a tam, gdzie to możliwe – zintegrowane z nimi. Perony powinny mieć co najmniej 35 m długości i wysokość 28 cm nad główką szyny.
Albo pętla, albo zjazd międzytorowy
Przy punkcie krańcowym mają znaleźć się parkingi „Parkuj i Jedź” oraz osobne parkingi dla rowerów. Pętla (lub kraniec w innej formie – dopuszczono też możliwość budowy zamiast pętli zjazdów międzytorowych i obsługę trasy wyłącznie taborem dwukierunkowym) ma mieć co najmniej dwa perony odjazdowe i jeden przyjazdowy. Linia do Szpitala CZMP ma być obsługiwana dwiema liniami, na krańcu powinny więc zmieścić się co najmniej cztery pociągi tramwajowe (przegubowe wagony wieloczłonowe o długości co najmniej 32 m lub podwójne składy wagonów z rodziny 805N). Częścią opracowania będzie propozycja założeń organizacji ruchu oraz koordynacji sygnalizacji świetlnej na objętym nim obszarze.
Niezależnie od tego ZIM zamierza zmodernizować odcinek Rzgowskiej od ul. Broniewskiego do pętli Chojny Kurczaki wraz z samą pętlą. Przy Chóralnej ma powstać zintegrowany tramwajowo-autobusowy węzeł przesiadkowy.
Otwarcie ofert ma nastąpić 16 stycznia. 60% punktów można otrzymać za cenę, a 40% – za długość okresu gwarancji i rękojmi. Dokument musi być gotowy w ciągu roku od podpisania umowy.