Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił długo oczekiwany przetarg w sprawie wiaduktów ul. Przybyszewskiego. Ze względu na fatalny stan techniczny obiekty będą musiały zostać zburzone i wybudowane od nowa. Zadanie obejmuje także przebudowę fragmentu ulicy nieprzylegającego do wiaduktów.
Poszczególne nitki wiaduktu będą zamykane etapami, tak by zawsze była czynna co najmniej jedna jezdnia. Rozbiórka ma odbywać się w sposób niezakłócający ruchu pociągów na przebiegającej pod nimi linii kolejowej 540 Łódź Chojny – Łódź Widzew (w SIWZ błędnie określonej jako... „Łódź Chojny – Łódź Zarzew”).
Odcinki torów tramwajowych sąsiadujące bezpośrednio z wiaduktem zostaną przebudowane na pas autobusowo-tramwajowy. W ten sposób, w połączeniu z inwestycją oddaną do użytku w roku 2013, powstanie ciągłość takiej formy torowiska od al. Śmigłego-Rydza do Lodowej. Pod wiaduktem zostanie pozostawione miejsce na
przystanek kolejowy Łódź Zarzew, którego budowę planuje PKP PLK, oraz połączony z nim parking „Parkuj i Jedź”.
Inwestycja będzie przeprowadzona według projektu przygotowanego kilka lat temu (i tylko nieznacznie
zaktualizowanego w ubiegłym roku). Dokumentacja przewiduje – między innymi – jezdnie z trzema pasami ruchu (przywrócenie stanu sprzed wiosny roku 2016). Taka szerokość bywa dziś krytykowana jako zbyt kosztowna w utrzymaniu. Władzom miasta zależy jednak na jak najszybszym rozpoczęciu, zakończeniu i rozliczeniu inwestycji: czas potrzebny na ewentualne zmiany w projekcie mógłby uniemożliwić skorzystanie z przeznaczonych na wiadukty funduszy unijnych.
Obie jezdnie mają zostać przebudowane w celu zwiększenia promienia „łuku pionowego” i poprawy widoczności (na położonym na szczycie starych wiaduktów przejściu dochodziło do śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych). Zmieni się też kształt skrzyżowania z łącznicą do ul. Niciarnianej oraz kilkusetmetrowego fragmentu samej ulicy. Między poszczególnymi nitkami powstaną prowadzące na dół schody, windy i pochylnie. Przewidziano przebudowę instalacji podziemnych oraz nasadzenia zastępcze za wyciętą podczas inwestycji zieleń.
Dodatkowym elementem inwestycji będzie wymiana torowiska i nawierzchni ul. Przybyszewskiego między Placem Reymonta a Kilińskiego. Odcinek wykonany w latach 90. w technologii tzw. płyty węgierskiej jest w złym stanie. Jednocześnie mają zostać wybudowane przystanki z podniesionymi peronami.
Oferty można składać do południa 17 września. ZIM planuje zakończenie całej inwestycji do końca maja 2023 r.
Spodziewany koszt to 163,5 mln zł.