Do końca roku 2022 ulica Przybyszewskiego wraz z linią tramwajową będzie zmodernizowana już w całości. Władze Łodzi złożyły wnioski o dofinansowanie przebudowy odcinków, które nie zostały jeszcze wyremontowane, i przygotowują się do ogłoszenia przetargów. Najważniejszą częścią inwestycji będzie wybudowanie od nowa wiaduktów nad torami kolejowymi.
Zaplanowaną przebudowę ul. Przybyszewskiego podzielono na trzy odcinki. Ich łączna długość wynosi trzy kilometry. Do wymiany przeznaczono zarówno torowiska, jak i jezdnie oraz chodniki. Najważniejszą częścią przedsięwzięcia będą jednak
wiadukty (dwie nitki drogowe i jedna tramwajowa) nad torami linii 540. Ze względu na fatalny stan techniczny wybudowane w latach 70. obiekty będą musiały zostać zburzone i zastąpione nowymi konstrukcjami. Na środkowym wiadukcie ma powstać pas autobusowo-tramwajowy, który połączy dwa fragmenty PAT powstałe podczas
przebudowy w roku 2013. Pod obiektem, zgodnie z pierwotnym zamierzeniem z czasu budowy obecnego wiaduktu, powstanie natomiast
przystanek kolejowy, tworząc wraz z przystankami na wiadukcie węzeł przesiadkowy.
„Rozbierz i buduj”
Władze Łodzi złożyły już wnioski o dofinansowanie remontów dwóch odcinków ulicy: od Placu Reymonta do ul. Kilińskiego oraz od wiaduktów do ul. Lodowej. Dofinansowanie dla trzeciego odcinka (Kilińskiego – al. Śmigłego-Rydza) przyznano już kilka lat temu – inwestycja ma być częścią
programu „Tramwaj dla Łodzi”. Przetarg na remont ma zostać ogłoszony jesienią. Jak zapewniał przed kilkoma miesiącami na naszych łamach wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj,
priorytetem ma być przebudowa samego skrzyżowania z Kilińskiego.
Według dyrektora Departamentu Architektury i Rozwoju w Urzędzie Miasta Roberta Kolczyńskiego przetarg na remont wiaduktów wraz z odcinkiem do Lodowej zostanie ogłoszony niedługo. – Inwestycję realizujemy w trybie „buduj”, a właściwie „rozbierz i buduj”. W pierwszym etapie zostanie rozebrany i zbudowany od nowa wiadukt północny. W drugim etapie – wiadukt południowy z wiaduktem tramwajowym. Inwestycja jest etapowana po to, żeby utrzymać komunikację z Janowem i Olechowem – wyjaśnia. Należy zauważyć, że torowisko tramwajowe między wiaduktem a Lodową już dziś jest w dobrym stanie, zostało bowiem wymienione wiosną roku 2004. Być może do wymiany zostanie więc przeznaczona tylko nawierzchnia jezdni.
Dokumentacja projektowa dla inwestycji
została zamówiona już w ubiegłym roku. Pod koniec roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą. UMŁ spodziewa się, że wcześniej – prawdopodobnie w październiku – łódzki Urząd Marszałkowski rozstrzygnie konkurs na rozdzielenie funduszy unijnych, co umożliwi podpisanie umowy na dofinansowanie inwestycji.
Inwestycja za ponad 160 milionów
Kolejna część przedsięwzięcia – remont Przybyszewskiego między pl. Reymonta a Kilińskiego – będzie realizowana wspólnie z Łódzką Spółką Infrastrukturalną. Inwestycja ma być prowadzona w trybie „projektuj i buduj”. – Zakładamy, że w lipcu ogłosimy przetarg na realizację tej części – deklaruje Kolczyński. W tej części ulicy mają pojawić się przystanki tramwajowe dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – zapewne perony typu wiedeńskiego lub odwrócone zatoki.
Według władz Łodzi prace przygotowawcze na odcinku od Kilińskiego do Rydza-Śmigłego mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku, o ile przetarg zostanie szybko rozstrzygnięty. Największe natężenie prac na wszystkich trzech odcinkach będzie miało miejsce w latach 2021-2022. Spodziewana wartość wszystkich inwestycji to 163,5 mln zł, przy czym najdroższe (prawie 100 mln zł) będzie oczywiście zburzenie i budowa wiaduktów.