Inwestycje tramwajowe w południowej części miasta – w tym opóźnione elementy programu „Tramwaj dla Łodzi” – powoli wchodzą do realizacji. Trwają roboty na al. Śmigłego-Rydza oraz dwóch odcinkach ul. Przybyszewskiego, za kilka tygodni ma rozpocząć się przebudowa trzeciego. Wszystkie inwestycje - dofinansowane przez Unię Europejską - mają zakończyć się w ostatnim kwartale bieżącego roku.
Pierwsza z realizowanych obecnie inwestycji to przebudowa al. Śmigłego-Rydza między ul. Przybyszewskiego a Dąbrowskiego. Jak informuje Zarząd Inwestycji Miejskich, trwa układanie warstw konstrukcyjnych nowego torowiska wraz z drenażem, a także przebudowa podstacji trakcyjnych „Wacława” i „Zapolskiej”. Jednocześnie pracownicy wykonawcy (konsorcjum PDB KEMY – MPK Łódź) budują magistralę wodociągową i przebudowują wpusty kanalizacji deszczowej. Docelowo powstanie tu torowisko trawiaste. Nową nawierzchnię otrzymają też jezdnie arterii.
Trzeba wymienić dobre tory, by... zbudować odwodnienie
Koszt inwestycji wynosi 85,632 mln zł brutto. Zasadność wymiany dość młodego torowiska (poprzednio nawierzchnia była wymieniana w roku 2005) jest często kwestionowana przez ekspertów oraz zwykłych łodzian. Zauważają oni, że w mieście jest wiele odcinków sieci tramwajowej w gorszym stanie, z których na wielu ruch tramwajowy musiał zostać z tego powodu zawieszony.
– Należy jednak pamiętać, że to torowisko nie posiada odwodnienia, które dopiero teraz zostanie wybudowane. Tego typu konstrukcje szybciej degradują się przy intensywnym ruchu tramwajowym. Wymiany wymagała też cała konstrukcja sieci trakcyjnej i zasilania, które będzie podłączone do zmodernizowanej podstacji trakcyjnej przy ulicy Wacława. To zwiększy niezawodność tramwaju w tym obszarze – tłumaczył taką decyzję w niedawnym
wywiadzie dla naszego portalu wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj.
Wiadukty Przybyszewskiego: Kończenie pierwszej nitki
Inwestycją, której potrzeby nikt nie kwestionuje, jest za to budowa trzech nowych wiaduktów w ciągu ul. Przybyszewskiego nad linią kolejową 540. Stan obiektów był tak fatalny, że trzeba było zwęzić ruch na każdej nitce z trzech pasów do jednego, a dodatkowo
wycofać z nich ruch autobusów.
Prace rozpoczęły się od północnego wiaduktu drogowego. Mimo opóźnienia, spowodowanego
niedostrzeżonym w porę błędem projektowym, prace nad przeprawą są już zaawansowane. – Trwa wylewanie betonu na nowej konstrukcji nitki północnej oraz budowa i utwardzanie nasypów ziemnych pod przyszłe jezdnie prowadzące na nowe wiadukty. Ponadto robotników zobaczymy przy rozbiórce nasypu drogowego, robotach ziemnych i przy montażu desek gzymsowych – mówi dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik.
Po oddaniu do użytku wiaduktu północnego (dokładny termin jest na razie nieznany) wykonawca dokończy rozbiórkę wiaduktu tramwajowego oraz rozpocznie taki proces dla południowej nitki drogowej. Potem rozpocznie się wznoszenie na ich miejscu nowych obiektów. Środkowa estakada będzie pasem autobusowo-tramwajowym. Warta 87 mln zł inwestycja jest realizowana przez Intercor. Pod wiaduktami powstanie w przyszłości
przystanek kolejowy Łódź Zarzew.
Ostatni fragment – prace rozpoczną się wiosną
Jednocześnie toczy się modernizacja innego fragmentu ul. Przybyszewskiego.
Między Placem Reymonta a ul. Grabową na razie trwają jednak dopiero prace rozbiórkowe przy torowisku i słupach trakcyjnych. Inwestycja będzie polegała na przebudowie 800 metrów jezdni z torami tramwajowymi, sieci trakcyjnej, chodników ze zjazdami, oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Na przystankach pojawią się tablice informacji pasażerskiej oraz nowe wiaty. Na koniec zostaną zasadzone nowe drzewa i krzewy zaplanowano też wydzielenie miejsc parkingowych. Wartość zadania to to 39,8 mln zł.
Wkrótce konsorcjum firm Mosty Łódź i Budomal rozpocznie przebudowę kolejnego odcinka ulicy – od Grabowej do al. Śmigłego-Rydza (wraz z
problematycznym skrzyżowaniem Przybyszewskiego – Kilińskiego). Przedtem jednak wykonawca musi jeszcze uzgodnić tymczasową organizację ruchu.
Będzie to już ostatni odcinek torowiska ulicy Przybyszewskiego, który doczeka się modernizacji. Pozostałe zostały przebudowane w latach 2000, 2008 oraz 2013. Więcej o tegorocznych planach inwestycji w łódzką infrastrukturę tramwajową piszemy
tutaj.