Wypracowane przez poprzedni zarząd CPK rozwiązania infrastrukturalne dotyczące przebiegu linii kolei dużych prędkości w aglomeracji łódzkiej są przedmiotem analiz aktualnych władz spółki. Może to oznaczać zmianę decyzji o rozbiórce przystanku Łódź-Retkinia. Otwarty zaledwie kilka lat temu obiekt miał zostać przeniesiony w nieco inne miejsce.
Przystanek kolejowy na łódzkim osiedlu Retkinia został otwarty zaledwie trzy lata temu. Zatrzymują się tam głównie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wjeżdżające do miasta linią nr 14. Z obiektu korzystają więc z jednej strony dojeżdżający tu z Pabianic, Zduńskiej Woli czy Sieradza, z drugiej – mieszkańcy pobliskiego blokowiska, którzy uzyskali łatwiejszy dostęp do połączeń komunikujących Retkinię z oddalonymi dzielnicami.
Poprzednie władze jednoznacznie mówiły o rozbiórce peronów
W zeszłym roku spółka Centralny Port Komunikacyjn
y poinformowała jednak, że w związku z planami budowy linii kolei dużych prędkości przebiegającej przez Łódź przystanek ten zostanie rozebrany. CPK zapewniał wówczas, że perony zostaną odtworzone, ale być może w nieco zmienionej lokalizacji. Decyzji o rozbiórce relatywnie nowej infrastruktury
nie potwierdził zaś jej właściciel, PKP Polskie Linie Kolejowe. Zarządca sieci kolejowej podkreślał, że rozmowy z CPK nie zostały zakończone.
Stanowisko spółki, która ma zająć się budową lotniska i nowych linii kolejowych doprowadzających do hubu przesiadkowego, może zresztą wkrótce ulec istotnej zmianie. – Współpracujemy z PKP PLK przy kilku projektach kolejowych wymagających koordynacji, w tym w rejonie Łodzi. Zgodnie z intencjami nowych zarządów PKP PLK i CPK współpraca obydwu spółek została zacieśniona – stwierdziły służby prasowe Centralnego Portu Komunikacyjnego pytane o przyszłość retkińskiego przystanku kolejowego.
Aktualny zarząd czeka na audyty
Przedsiębiorstwo zaznaczyło, że przekazało wyniki audytów wewnętrznych obejmujących dotychczasowe prace do biura pełnomocnika rządu ds. CPK. – Jednocześnie realizowane są przetargi na audytorów zewnętrznych – usłyszeliśmy. Obie części audytu mają objąć także zagadnienia związane z inwestycjami kolejowymi, w tym w obrębie Łodzi.
CPK zapowiedział, że nowe władze spółki dopiero będą rozstrzygać kwestie związane z budową nowych linii kolejowych. Do czasu zapadnięcia wiążących decyzji spółka nie będzie informować o szczegółach dotyczących zakładanych skutków wyboru konkretnych wariantów przebiegu. Los przystanku na Retkini nie jest więc nadal jasny, ale wizja jego rozbiórki wydaje się przynajmniej znacznie odłożona w czasie.