W nadchodzących latach nie jest planowana budowa przystanku kolejowego na łódzkim Janowie. Niedaleko osiedla już niegdyś funkcjonował przystanek o nazwie Łódź Widzew Janów, ale jego rola była marginalna.
Wśród łódzkich osiedli, które pozbawione są dostępu do kolei, wymienia się często Janów stanowiący część dzielnicy Widzew. Leży ono nieopodal ruchliwej linii kolejowej nr 17 Łódź Fabryczna – Koluszki, ale nie zlokalizowano w jego sąsiedztwie żadnego przystanku kolejowego. Niegdyś funkcjonował tam co prawda peron o nazwie Łódź Widzew Janów, ale wykorzystywany był pod koniec XX w. tylko w celu zatrzymywania pociągów służbowych dowożących pracowników do pobliskich kolejowych zakładów remontowych.
Nowy peron mógłby powstać niedaleko tego nieużywanegoOdcinek pomiędzy kolejnymi czynnymi przystankami – Łodzią-Widzewem i Łodzią-Andrzejowem – jest jak na warunki miejskie bardzo długi, ma bowiem niemal 6 km długości. Na tym fragmencie pociąg przemierza tereny zurbanizoewane, co może świadczyć o pewnym potencjale przewozowym. Jednocześnie
miasto zapowiedziało, że planuje realizację wiaduktu drogowego nad wspomnianą linią nr 17 w ciągu ul. Hetmańskiej.
Inwestycja wiązałaby się z przedłużeniem tej ulicy, która dziś biegnie tylko po jednej stronie torów. W jednej z miejskich koncepcji rozważano także budowę w tym rejonie przystanku kolejowego we współpracy z zarządcą infrastruktury. Najprawdopodobniej podróżni nie wsiądą tam jednak do pociągów w dającej się dziś przewidzieć perspektywie czasowej.
Do 2023 r. przystanek raczej nie powstanie – W Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. nie ma projektu, w ramach którego planowana jest budowa nowego przystanku w Łodzi, na Janowie, w rejonie ul. Hetmańskiej. Jego powstania nie przewiduje także finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 – 2020 projekt „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” – powiedział nam bowiem Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Warto w tym miejscu przypomnieć, że wspomniany tzw. projekt przystankowy ma być realizowany mimo złożenia w przetargu ofert znacznie przewyższających kosztorys.
– Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe m.in. w oparciu o zebrane doświadczenia oraz uzyskane informacje przygotowują projekty, które mogłyby być realizowane w następnej perspektywie finansowej. Będą one szczegółowo analizowane – stwierdził także nasz rozmówca pytany o możliwą realizację przedsięwzięcia w przyszłości.