Wszystko wskazuje na to, że w tym roku przywrócony zostanie ruch na przynajmniej jednym awaryjnie zamkniętym odcinku łódzkiej sieci tramwajowej. Przed wakacjami ma rozpocząć się remont torowiska na krótkim fragmencie ul. Limanowskiego. Prace wykona MPK.
W ostatnich latach zamknięty został cały szereg odcinków łódzkiej sieci tramwajowej – zarówno miejskiej, jak i podmiejskiej. Wstrzymywanie ruchu każdorazowo wymuszał zły stan techniczny torowisk lub sieci trakcyjnej.
Jedno z ostatnich zawieszeń dotyczyło krótkiego fragmentu ul. Limanowskiego od Zachodniej do Zgierskiej na Bałutach. Tramwaje linii 5 kursowały tamtędy do stycznia.
Remont obejmie wyłącznie torowisko Później obsługę odcinka wstrzymano –
najpierw z uwagi na awarię wodociągową na ul. Franciszkańskiej. Po jej usunięciu łódzkie MPK poinformowało jednak, że „piątka” nie wróci na swoją stałą trasę i będzie omijać zdegradowany odcinek ul. Limanowskiego, kursując przez Północną, Ogrodową i Zachodnią. Samorząd w marcu
zapowiedział, że planuje relatywnie szybko przywrócić przejezdność torowiska. – Gromadzimy już materiały – zapewniono wówczas w komunikacie prasowym. Nie przedstawiono jednak konkretnej daty rozpoczęcia robót.
Teraz magistrat konkretyzuje ogłoszone wcześniej zamierzenia. – Remont torowiska chcemy rozpocząć jeszcze przed wakacjami – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Jednocześnie potwierdził on deklarowany wcześniej zakres robót. Ograniczą się one do prac torowych na wyłączonym z ruchu krótkim, około trzystumetrowym fragmencie.
Zlecenie wykona MPK-Łódź Znamy już także wykonawcę robót. – Będzie nim Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź – informuje nasz rozmówca. Własna spółka Urzędu Miasta Łodzi regularnie realizuje mniejsze remonty zlecane jej przez samorząd. Jednocześnie, samodzielnie lub w konsorcjach, startuje w przetargach na wykonanie większych inwestycji lub na roboty prowadzone poza granicami miasta. Obecnie wykonuje m.in. – wraz z firmami Progreg i Włodan –
modernizację podmiejskiej linii do Pabianic.
Przeznaczony do remontu odcinek ul. Limanowskiego jest wykorzystywany liniowo po dłuższej przerwie od roku 2000. Wówczas zmieniony został układ łuków na pl. Kościelnym (u zbiegu Zgierskiej z Wojska Polskiego). „Piątka” zaczęła wtedy kursować przez Limanowskiego, Zgierską, pl. Kościelny i Franciszkańską zamiast przez Zachodnią, Ogrodową i Północną. Do końca pozostała jedyną linią w stałym układzie tras wykorzystującą odcinki Limanowskiego od Zachodniej do Zgierskiej i Wojska Polskiego od Zgierskiej do Franciszkańskiej.