Fot. Kasper FiszerPierwszy dzień robót na Rzgowskiej
Roboty torowe w rejonie łódzkiej pętli na Kurczakach odcięły od sieci tramwajowej ulicę Rzgowską. Znacznie utrudnił się więc dojazd m.in. na dworzec kolejowy Łódź Chojny. Części pasażerów może być trudno korzystać z uruchomionej komunikacji zastępczej, bo jej trasa różni się zasadniczo w zależności od kierunku jazdy. W efekcie autobus zastępuje tramwaj tylko w jedną stronę.
Wczoraj rozpoczął się kolejny remont łódzkiej infrastruktury tramwajowej. Tym razem prace nie objęły jednak dużego ciągu ulic, ale krótki fragment Rzgowskiej w południowej części miasta. Naprawa ma objąć końcowy fragment torowiska – wyjazd z pętli Kurczaki i fragment w pobliżu tego krańca. Jak zapowiada w komunikacie o utrudnieniach Zarząd Dróg i Transportu, prace mają potrwać dwa tygodnie.
W pierwszym dniu po zamknięciu ruchu tramwajowego roboty skupiły się na przejeździe przez jezdnię ulicy Rzgowskiej ze środkowego pasa tramwajowego do położonej za wschodnią nitką pętli. Na miejscu przygotowano nowe szyny, które zastąpią bardzo wysłużone torowisko wyjazdowe.
Tam na wprost, z powrotem dookoła
Krótki remont wymusił duże zmiany w funkcjonowaniu komunikacji w dzielnicy Górna. Trasę linii 16 wraz z wariantowym 16A skrócono do węzłowego placu Niepodległości, szóstkę skierowano na Śląską (gdzie zastępuje zawieszone linie 7 i 13), a wszystkie kursy linii 15 realizowane są w relacji wariantu 15A na Chocianowice. Została zorganizowana komunikacja zastępcza, ale autobusowe Z6 ma bardzo zaskakującą trasę przejazdu.
Autobus kursuje bowiem w relacji plac Niepodległości – Kurczaki – plac Niepodległości, ale jego trasa różni się w obu kierunkach. Jadąc w stronę węzłowego placu, autobus kierowany jest drogą okrężną przez Rondo Lotników Lwowskich, co wydłuża przejazd, ale pozwala zachować skomunikowanie z wycofaną ze Rzgowskiej linią 15. W przeciwną stronę Z6 jedzie wychodzącą z pl. Niepodległości Rzgowską wzdłuż torów tramwajowych, z których w stałym układzie tras korzystają szóstka i szesnastka. W efekcie znaczna część pasażerów ma do dyspozycji autobus zastępczy, ale kursujący de facto tylko w jedną stronę.
Na wszystkie dworce komunikacją zastępczą
Pewnym uniedogodnieniem jest też umiejscowienie początkowego przystanku Z6 nie w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków tramwajowych na ul. Piotrkowskiej przy pl. Niepodległości, gdzie znajduje się stanowisko odjazdowe autobusów linii 50A i 95, ale nieco w głębi placu, co wydłuża przesiadkę. Utrudnieniem w planowaniu objazdów jest natomiast brak łuków na skrzyżowaniu Rzgowskiej z Paderewskiego w relacji północno-zachodniej. Ich istnienie pozwoliłoby znacznie skrócić odcinek wyłączony z ruchu do czterech końcowych przystanków przy zachowaniu komunikacji na najważniejszym, leżącym najbliżej Śródmieścia fragmencie.
Ważnym aspektem robót jest skomplikowanie dojazdu na łódzki dworzec Chojny, który stał się na czas przebudowy Łodzi Fabrycznej jednym z trzech najistotniejszych punktów na kolejowej mapie miasta. Od wielu miesięcy utrudniony jest także ruch tramwajowy na drugiej prowadzącej tam linii – od strony ulicy Kilińskiego. W efekcie transport miejski na każdą ważniejszą stację kolejową w mieście opiera się obecnie na funkcjonującej z dużymi komplikacjami komunikacji zastępczej.
Samochody jadą na wprost, autobus wciąż dookoła
Istotne zmiany dotyczą też ruchu w centrum, gdzie otwarto przejazd drogowy przez al. Kościuszki na przebudowywanej trasie W – Z. Autobusy pokonują jednak na wprost jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście jedynie jadąc w kierunku Retkini. Objazd w stronę Widzewa został zachowany, choć kierowcy samochodów osobowych mogą już przeciąć tzw. trasę ŁTR, korzystając z jednego otwartego pasa. Na swoje stałe trasy w tej części miasta wróciło też kilka linii nocnych. Równolegle, w związku z pracami wodociągowymi, zmieniono na ok. dwa tygodnie trasy kilku linii autobusowych w rejonie dworca PKS Łódź Północny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.