PKS Łódź to wciąż ważna firma – ale na łódzkim rynku nieruchomości, a nie przewozów autobusowych. Niebawem minie rok od likwidacji ostatniej linii uruchamianej przez tego przewoźnika. Jego skromna oferta z ostatniego okresu funkcjonowania stanowiła jedynie cień dawnej roli, jaką odgrywała spółka w dowożeniu do stolicy aglomeracji mieszkańców miejscowości satelickich.
Niebawem minie rok od zakończenia działalności przewozowej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łodzi. Spółka nadal istnieje, zajmuje się jednak głównie zarządzaniem nieruchomościami (w tym dwoma dworcami autobusowymi, ale nie tylko) czy prowadzeniem stacji diagnostycznej. Niecałe dwanaście miesięcy od chwili wyjazdu z bazy przy Smutnej ostatniego liniowego kursu spółkinie odcisnęło jednak piętna na komunikacyjnej mapie regionu.
PKS redukował bowiem swoją ofertę konsekwentnie i stopniowo od lat. W ostatnim okresie prowadził przewozy już tylko na jednej trasie: z Łodzi do Olesna. Po 2015 r. zamknął natomiast szereg połączeń komercyjnych i uruchamianych na zlecenie gmin, wypowiadając kontrakty: z jednej strony autobusy przestały dojeżdżać do Kołobrzegu, Ustki, Zakopanego czy Poznania, z drugiej – do Lutomierska, Brzezin, Tuszyna, Rzgowa, Pabianic, Czyżeminka i szeregu innych miejscowości aglomeracji.
Dziś trudno wyobrazić sobie, jak dużą rolę odgrywał PKS w latach 90. i pierwszej dekadzie XXI w.: w jego taborze znaleźć można było sporo autobusów przystosowanych raczej do ruchu w komunikacji miejskiej niż regionalnej, co odzwierciedlało skalę popytu na usługi. Przewoźnik prowadził ruch m.in. do Aleksandrowa Łódzkiego, gdzie jego linia zastąpiła zlikwidowany w 1994 r. tramwaj oznaczony symbolem 44. Kursowały tam ikarusy 280, a inny przegubowy pojazd spółki – Ikarus-Zemun 160P – realizował swego czasu przewozy na linii uruchamianej na zlecenie centrum handlowego M1.
Wywodzące się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej przedsiębiorstwo operowało także na liniach typowo miejskich. W latach 90. spółka obsługiwała linie numerowane, a w pierwszej dekadzie XXI w. pomagała MPK w okresie największego zapotrzebowania na tabor. Po sprowadzeniu kilku autobusów przegubowych PKS wystawiał kilka brygad na liniach Z0 i Z2 funkcjonujących w okresie bardzo uciążliwej modernizacji trasy tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.
Rezygnację z działalności przewozowej najprawdopodobniej przyspieszyła pandemia. Spółka zmierzała jednak w kierunku zaprzestania prowadzenia regularnego ruchu dużo wcześniej. Część połączeń obsługiwanych dawniej przez PKS nie znajduje się obecnie w rozkładach jazdy żadnego z działających przewoźników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.