Przedmiotem zamówienia ogłoszonego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi jest rozbudowa ul. Franciszkańskiej na odcinku od rejonu posesji nr 24 do ul. Północnej. Opcją objęte są prace na krańcu Północna. Postępowanie prowadzone jest w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Zamówienie jest podzielone na zadania. Pierwsze obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót polegających na kompleksowej przebudowie ul. Franciszkańskiej w Łodzi od skrzyżowania z ul. Północną (włącznie ze skrzyżowaniem) na odcinku około 500 m do rejonu posesji nr 24 (dowiązanie do odcinka przebudowanego w ramach rozbudowy ul. Wojska Polskiego) wraz z torowiskiem tramwajowym, siecią trakcyjną, instalacjami podziemnymi i infrastrukturą towarzyszącą. Przy okazji prac rozebrany zostanie budynek Franciszkańska 8, co umożliwi korekty w układzie drogowym.
Zgodnie z koncepcją przewidziano jezdnię o zmiennej szerokości uzależniona od lokalnych uwarunkowań przestrzennych (nie mniej niż 3,25 m) – z torowiskiem wbudowanym w jezdnię, z separacją ruchu pomiędzy ulicami Północną i Smugową oraz na wysokości centrum krwiodawstwa. Założono budowę wyspowego peronu tramwajowego na północnym wlocie skrzyżowania ulic Franciszkańskiej i Północnej (na wyspie). Przebudowane zostanie oświetlenie. Założono zmianę parkowania poprzez wyznaczenie skośnych miejsc do parkowania pojazdów indywidualnych po wschodniej stronie ulicy oraz ciągu równoległych miejsc parkingowych po zachodniej stronie ulicy, dzięki czemu zwiększy się ich sumaryczna ilość (do 28 miejsc).
Franciszkańska, mat. ZIM Zadanie to obejmuje też opcję w postaci przebudowy układu torowego pętli tramwajowej Północna w dowiązaniu do realizowanego aktualnie torowiska tramwajowego w ciągu ul. Północnej. W zakres zamówienia nie wchodzi budowa słupów trakcyjnych, gdyż te zostały ustawione na pętli w ramach rozbudowy Północnej. Założono zbliżony układ torów w odniesieniu do istniejącego – z korektą geometrii i przesunięciem rozjazdów. Na pętli zaplanowano torowisko na płycie betonowej z zieloną zabudową. Na wysokości budynku Dworca Podmiejskiego również zaplanowano płytę betonową, ale z zabudową z kostki kamiennej (starobruk). Zamawiający zastrzega, że wartość prawa opcji nie może wynosić więcej niż 40% zamówienia podstawowego dla Zadania 1.
Projekt zagospodarowania krańcówki Północna, mat. ZIMSchemat układu torów na pętli, mat. WU Z kolei drugie zadanie obejmuje budowę i przebudowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami w ul. Franciszkańskiej. Oczywiście zadanie to będzie realizowane w koordynacji z pracami drogowo-torowymi.
Termin składania ofert mija 27 grudnia. O wyborze zdecydują cena zamówienia podstawowego (45%), cena opcji (15%), gwarancja jakości i rękojmi (40%). Na realizację zamówienia przeznaczono 42 miesiące. Na realizację opcji przewidziano dziewięć miesięcy od oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Jak zapowiada ZIM, wykonawca na prace projektowe będzie miał 12 miesięcy. To oznacza, że z pracami budowlanymi będzie mógł wejść na początku 2025 r.