Kilka dni temu rozpoczęła się przebudowa krańcówki tramwajowej Północna w historycznym parku Staromiejskim. Już na starcie opóźniona inwestycja ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
Gdyby zrealizowano pierwotne plany miasta, to krańcówka tramwajowa przy ul. Północnej byłaby otwarta już w grudniu 2023 roku. Jednak Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi przy przygotowaniu
przebudowy ulic Ogrodowej i Północnej (tzw. Bulwarów Północnych) ostatecznie zrezygnował z prac torowych. Okazało się bowiem, że najtańsza oferta była o połowę wyższa niż kwota założona przez urzędników.
Tramwaje w Łodzi. Jak będzie wyglądała krańcówka Północna? Kilka dni temu rozpoczęła się przebudowa krańcówki tramwajowej Północna, znajdującej się w historycznym Parku Staromiejskim. Zwożone są nowe szyny, trwa wygradzanie placu budowy.
– Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia, ale ten czas wykonawca wykorzystuje do przygotowania się i zebrania materiałów. Gdy tylko będzie to możliwe, w pełni rozpoczną się prace, aby ponownie na Północnej zagościły tramwaje – przekazał Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. – Roboty zakończą się wraz z końcem roku – dodał.
Wspomniana krańcówka, jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy ulic Ogrodowej i Północnej, była normalnie wykorzystywana liniowo, chociaż w dość ograniczonym zakresie. Po tym, jak Łódzka Okręgowa Izba Architektów
odnowiła w 2015 roku budynek dawnego dworca tramwajów podmiejskich, okazało się, że przejezdny jest tylko jeden – zewnętrzny tor. W czasie remontu tego budynku niefrasobliwie poszerzono jego dach, uniemożliwiając jednocześnie wjazd tramwajów na tor wewnętrzny.
fot. Daniel Siwak | Przebudowany wjazd na krańcówkę tramwajową Północna w parku Staromiejskim w Łodzi
Jakie prace zaplanowano? Przede wszystkim zmiana układu spowoduje kompleksową wymianę torowiska oraz sieci trakcyjnej na całej krańcówce. Nadal jednak pozostaną tam trzy tory: dwa odjazdowe i jeden przyjazdowy. Zachowany zostanie także tor postojowy znajdujący się bliżej ul. Franciszkańskiej. Nie będzie trzeba wymieniać za to słupów, które zostały ustawione w ramach wspomnianej wcześniej inwestycji. Będą to tzw. słupy kratownicowe, nawiązujące do konstrukcji stosowanych w Łodzi we wcześniejszych dekadach.
Inaczej zaaranżowane będą za to przystanki dla wysiadających i wsiadających. Ten pierwszy o długości 65 metrów znajdzie się tuż przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Północnej. W jego połowie, z kostki granitowej, wyznaczone zostanie przejście przez torowisko, które prowadzić będzie z kolei na koniec peronu odjazdowego o długości 35 metrów. W porównaniu ze stanem obecnym przesunięto go w kierunku ul. Franciszkańskiej – mniej więcej w miejsce, gdzie znajdują się dwa okrągłe kioski. Na peronie odjazdowym rezygnowano też z ławek, dodatkowych wiatrołapów czy tablicy Systemu Informacji Pasażerskiej.
Trudny przetarg, rok trwał wybór wykonawcy Należy wspomnieć, że dwuczęściowy przetarg z listopada 2023 roku – dotyczący
przebudowy ul. Franciszkańskiej oraz prac na krańcówce Północna – bardzo rozciągnął się w czasie. Powodem były odwołania firm, które wzięły udział w postępowaniu. W marcu, a potem w czerwcu 2024 roku Zarząd Inwestycji Miejskich wybrał ofertę firmy Balzola (49,6 mln zł). Firma ta zadebiutowała w Łodzi dość żywo komentowaną realizacją
przebudowy ulic Legionów i Cmentarnej. Jednak ostatecznie – we wrześniu 2024 roku – kontrakt trafił do Strabagu (52,6 mln zł).
Przy okazji "Transport Publiczny" zapytał, jak przebiegają prace w związku z planowaną przebudową ul. Franciszkańskiej. – W tym przypadku trwa jeszcze projektowanie. Dokumentacja będzie gotowa pod koniec tego roku, aby w przyszłym wejść w etap realizacji – tłumaczy Tomasz Andrzejewski.
Kontraktowe zakończenie prac przy przebudowie ul. Franciszkańskiej ma nastąpić do końca marca 2028 roku. Tutaj, prócz nowego torowiska czy chodników, przebudowany zostanie również wodociąg i kanalizacja. W przeszłości problemy z infrastrukturą wodociągową były powodem czasowego wstrzymania ruchu tramwajów.