Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Zaczęła się przebudowa krańcówki w parku Staromiejskim

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Kilka dni temu rozpoczęła się przebudowa krańcówki tramwajowej Północna w historycznym parku Staromiejskim. Już na starcie opóźniona inwestycja ma zakończyć się jeszcze w tym roku.

Gdyby zrealizowano pierwotne plany miasta, to krańcówka tramwajowa przy ul. Północnej byłaby otwarta już w grudniu 2023 roku. Jednak Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi przy przygotowaniu przebudowy ulic Ogrodowej i Północnej (tzw. Bulwarów Północnych) ostatecznie zrezygnował z prac torowych. Okazało się bowiem, że najtańsza oferta była o połowę wyższa niż kwota założona przez urzędników.

Tramwaje w Łodzi. Jak będzie wyglądała krańcówka Północna?

Kilka dni temu rozpoczęła się przebudowa krańcówki tramwajowej Północna, znajdującej się w historycznym Parku Staromiejskim. Zwożone są nowe szyny, trwa wygradzanie placu budowy.

– Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia, ale ten czas wykonawca wykorzystuje do przygotowania się i zebrania materiałów. Gdy tylko będzie to możliwe, w pełni rozpoczną się prace, aby ponownie na Północnej zagościły tramwaje – przekazał Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. – Roboty zakończą się wraz z końcem roku – dodał.

Wspomniana krańcówka, jeszcze przed rozpoczęciem przebudowy ulic Ogrodowej i Północnej, była normalnie wykorzystywana liniowo, chociaż w dość ograniczonym zakresie. Po tym, jak Łódzka Okręgowa Izba Architektów odnowiła w 2015 roku budynek dawnego dworca tramwajów podmiejskich, okazało się, że przejezdny jest tylko jeden – zewnętrzny tor. W czasie remontu tego budynku niefrasobliwie poszerzono jego dach, uniemożliwiając jednocześnie wjazd tramwajów na tor wewnętrzny.


fot. Daniel Siwak | Przebudowany wjazd na krańcówkę tramwajową Północna w parku Staromiejskim w Łodzi

Jakie prace zaplanowano? Przede wszystkim zmiana układu spowoduje kompleksową wymianę torowiska oraz sieci trakcyjnej na całej krańcówce. Nadal jednak pozostaną tam trzy tory: dwa odjazdowe i jeden przyjazdowy. Zachowany zostanie także tor postojowy znajdujący się bliżej ul. Franciszkańskiej. Nie będzie trzeba wymieniać za to słupów, które zostały ustawione w ramach wspomnianej wcześniej inwestycji. Będą to tzw. słupy kratownicowe, nawiązujące do konstrukcji stosowanych w Łodzi we wcześniejszych dekadach.

Inaczej zaaranżowane będą za to przystanki dla wysiadających i wsiadających. Ten pierwszy o długości 65 metrów znajdzie się tuż przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Północnej. W jego połowie, z kostki granitowej, wyznaczone zostanie przejście przez torowisko, które prowadzić będzie z kolei na koniec peronu odjazdowego o długości 35 metrów. W porównaniu ze stanem obecnym przesunięto go w kierunku ul. Franciszkańskiej – mniej więcej w miejsce, gdzie znajdują się dwa okrągłe kioski. Na peronie odjazdowym rezygnowano też z ławek, dodatkowych wiatrołapów czy tablicy Systemu Informacji Pasażerskiej.

Trudny przetarg, rok trwał wybór wykonawcy

Należy wspomnieć, że dwuczęściowy przetarg z listopada 2023 roku – dotyczący przebudowy ul. Franciszkańskiej oraz prac na krańcówce Północna – bardzo rozciągnął się w czasie. Powodem były odwołania firm, które wzięły udział w postępowaniu.  W marcu, a potem w czerwcu 2024 roku Zarząd Inwestycji Miejskich wybrał ofertę firmy Balzola (49,6 mln zł). Firma ta zadebiutowała w Łodzi dość żywo komentowaną realizacją przebudowy ulic Legionów i Cmentarnej. Jednak ostatecznie – we wrześniu 2024 roku – kontrakt trafił do Strabagu (52,6 mln zł).

Przy okazji "Transport Publiczny" zapytał, jak przebiegają prace w związku z planowaną przebudową ul. Franciszkańskiej. – W tym przypadku trwa jeszcze projektowanie. Dokumentacja będzie gotowa pod koniec tego roku, aby w przyszłym wejść w etap realizacji – tłumaczy Tomasz Andrzejewski.

Kontraktowe zakończenie prac przy przebudowie ul. Franciszkańskiej ma nastąpić do końca marca 2028 roku. Tutaj, prócz nowego torowiska czy chodników, przebudowany zostanie również wodociąg i kanalizacja. W przeszłości problemy z infrastrukturą wodociągową były powodem czasowego wstrzymania ruchu tramwajów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5