W najbliższą sobotę (11 sierpnia) rozpocznie się przebudowa kolejnego odcinka torowiska w złym stanie technicznym. Skrzyżowanie Rzgowskiej i Dąbrowskiego zostanie ponownie oddane do ruchu zapewne wiosną przyszłego roku. Inwestycja będzie częścią przedsięwzięcia obejmującego budowę i modernizację ponad 11 km torowisk, dofinansowanego z funduszy unijnych i znanego pod nazwą „Tramwaj dla Łodzi”.
Rzgowska zostanie przebudowana na odcinku ok. 100 metrów – po 50 m w każdym kierunku od skrzyżowania z Dąbrowskiego. Torowisko tramwajowe na Rzgowskiej pozostanie w obecnym śladzie, natomiast na Dąbrowskiego zostanie przesunięte na wydzielony pas po północnej stronie jezdni. Umożliwi to zmianę układu skrzyżowania, dzięki czemu na łukach ze wschodu na południe będą mogły się minąć wagony generacji 805N (do tej pory nie pozwalała na to zbyt mała skrajnia).
Nowe tory i przystanki wiedeńskieZużyte elementy torowiska węgierskiego zostaną zastąpione nowymi, a nawierzchnia tarczy skrzyżowania z kostki brukowej – asfaltem. – Dzięki temu komfort jazdy wszystkimi środkami transportu znacznie się poprawi – zapowiada wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.
Przystanki tramwajowe będą miały wyniesione perony typu wiedeńskiego. – Przebudujemy też chodniki, a wzdłuż Dąbrowskiego od Rzgowskiej do Podgórnej powstanie droga rowerowa – dodaje Mikołajec. Ze względu na wąski chodnik przy samej Rzgowskiej DDR zostanie poprowadzona przez park, na tyłach narożnej kamienicy.
Roszady linii zastępczychZamknięcie skrzyżowania wymusi zmiany w komunikacji miejskiej i ruchu samochodów. Nie będzie możliwy przejazd tranzytem od Placu Niepodległości do Dąbrowskiego. Odcinek ten kierowcy będą mogli ominąć Pabianicką i Bednarską. Najważniejsza zmiana w układzie połączeń tramwajowych to skierowanie linii 5 i 6 na objazd przez ul. Paderewskiego. Będą one pojawiały się na przystankach łącznie mniej więcej co 6 minut. W celu uniknięcia dublowania się z nimi linia 11A zostanie skrócona do Placu Niepodległości.
Obsługę Rzgowskiej, oprócz pozostawionej linii autobusowej 72, zapewni linia zastępcza Z6. – Mieszkańcy Chojen będą mogli dzięki niej dojechać do ul. Leczniczej. Swoją trasę zmieni poza tym linia Z2: dzięki oddaniu do użytku
skrzyżowania Kilińskiego – Dąbrowskiego będzie mogła jeździć prosto Kilińskiego i Zarzewską do Placu Niepodległości – informuje wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Na stałą trasę powróci też tramwaj linii 1. Linia zastępcza Z1 zostanie zlikwidowana.
– Chcielibyśmy zakończenia prac jeszcze w tym roku, ale formalnie nie ma takiego wymogu dla wykonawcy – przyznaje wicedyrektor ZIM. Jak tłumaczy, spawanie szyn, podlewy oraz prace wykończeniowe wymagają określonych warunków: musi być ciepło i sucho. – Spodziewamy się więc zakończenia prac na skrzyżowaniu wiosną przyszłego roku. Zobaczymy jednak, jak poradzi sobie wykonawca – dodaje.