Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Śmigłego-Rydza – Dąbrowskiego – kary umowne dla Strabagu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Śmigłego-Rydza – Dąbrowskiego – kary umowne dla Strabagu
fot. Roman Czubiński
Kończy się przebudowa skrzyżowania al. Śmigłego-Rydza i ul. Dąbrowskiego. Trwają ostatnie prace brukarskie i nasadzenia oraz sprzątanie. Zbieg niekorzystnych okoliczności spowodował duże opóźnienie inwestycji, którą pierwotnie planowano zakończyć jeszcze w ubiegłym roku.

Skrzyżowanie zostało zgłoszone do odbioru, który odbędzie się 20 czerwca. Przywrócono już natomiast ruch samochodów w niemal pełnym zakresie – nie licząc skrętów w lewo, wjazdu w zachodni wlot ul. Dąbrowskiego oraz przejazdu przez torowisko ul. Podgórną. Na stałą trasę przez Dąbrowskiego, Rzgowską i Plac Niepodległości nie wrócą też tramwaje linii 2. Władze miasta uzasadniają to nieodległym rozpoczęciem przebudowy dalszego odcinka Dąbrowskiego (trwa oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargu).

ZIM: są granice wyrozumiałości

W odbiorach będzie brał udział nie tylko ZIM, ale także inne jednostki miejskie. – Dopiero kiedy zarządca drogi odbierze całą sygnalizację, będzie można wprowadzić stałą organizację ruchu i korzystać ze wszystkich relacji skrętnych. Będziemy jednak rozmawiali z inżynierią ruchu, by ich część odbiorów została wykonana wcześniej – zapowiada wicedyrektor Zarządu Inwestycji miejskich Katarzyna Mikołajec.

– Termin był bardzo krótki, jednak wykonawca, składając ofertę, miał tego świadomość. Zakładaliśmy wobec tego, że uda się zakończyć inwestycję w terminie przewidzianym w przetargu – mówi Mikołajec. W związku z opóźnieniem naliczono opłaty w wysokości ok. 350 tysięcy złotych (wartość kontraktu z firmą Strabag wynosiła 12 mln zł). – To bardzo dotkliwe kary. Choć jesteśmy elastyczni i rozumiemy pojawiające się problemy, nie każda podawana przez wykonawcę przyczyna uzasadnia pobłażliwość – twierdzi wicedyrektor ZIM.

Opóźniony był już sam przetarg

Strabag tłumaczył niezadowalające według władz miasta tempo prac znalezieniem instalacji podziemnych, których nie zaznaczono na dostarczonych mapach, zabezpieczeniem znalezisk archeologicznych, a także trudnościami ze skompletowaniem podwykonawców w początkowym etapie inwestycji. Wcześniej władze miasta z powodu zmiany Prawa Zamówień Publicznych musiały opóźnić ogłoszenie przetargu. W myśl umowy przebudowa powinna była zostać zakończona do końca marca. Udało się jednak tylko przywrócić ruch tramwajów (z wyjątkiem wspomnianego już kierunku zachodniego) 2 kwietnia. Kary zostały więc naliczone za kwiecień i maj.

Jak tłumaczą przedstawiciele ZIM, nie ma możliwości wykluczenia z późniejszych przetargów żadnej z firm z powodu opóźnień. Wszystko, co w myśl obowiązującego prawa może zrobić zamawiający, to – oprócz naliczania kar – niewystawienie referencji. Oferenci przedstawiają jednak w postępowaniu referencje z innych, ukończonych w terminie budów.

Fragment większego planu

W wyniku przebudowy geometria skrzyżowania została zmieniona. Tory tramwajowe zostały przesunięte do osi jezdni. Wyeliminowano w ten sposób konieczność przecinania w relacji wschód – zachód torowiska przez samochody jadące w tym samym kierunku, co tramwaj. Na skrzyżowaniu wyznaczono przejazdy rowerowe i zmieniono geometrię przejść dla pieszych. W przyszłości wzdłuż Dąbrowskiego powstanie też droga rowerowa. Docelowo, po przebudowie całej Dąbrowskiego, torowisko na całej długości ulicy zostanie oddzielone od jezdni. W okolicach skrzyżowania Dąbrowskiego – Kilińskiego trzeba będzie w tym celu wyburzyć kamienicę, której miejsce zajmie przesunięta jezdnia.

Przebudowa skrzyżowania Śmigłego-Rydza – Dąbrowskiego to pierwsze zadanie zaliczone do projektu „Tramwaj dla Łodzi”. W jego zakres wchodzi modernizacja i budowa do roku 2021 łącznie ponad 11 kilometrów torowisk za przeszło 600 milionów złotych. Docelowo Urząd Miasta chce doprowadzić infrastrukturę do stanu, który umożliwi skierowanie na Dąbrowę tramwajów niskopodłogowych. Wniosek o dofinansowanie został złożony w ostatnim dniu ubiegłego roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Łódź z ofertami na studium dla torowiska na Aleksandrowskiej

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium tramwaju na Warszawskiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5