22 października – to ostateczna data ukończenia przebudowy al. Śmigłego-Rydza w Łodzi. Władze Łodzi zapewniają, że tym razem termin powrotu tramwajów jest niezagrożony. Opóźnienia w przebudowie ważnego połączenia osiedli Dąbrowa i Zarzew z centrum wystawiły cierpliwość mieszkańców na ciężką próbę.
Inwestycję rozpoczęto
w sierpniu 2018 r. Wkrótce potem okazało się, że grunt pod torowiskiem wymaga wzmocnienia. Władze miasta obwiniały za kolejne opóźnienia wykonawcę. Przeprowadzona przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych
kontrola wykazała jednak, że to inwestor nie dochował staranności podczas przygotowywania placu budowy. Złe warunki wodno-gruntowe spowodowały konieczność wymiany gruntów pod torowiskiem.
– To jedna z najtrudniejszych inwestycji, jakie przeprowadziliśmy – przyznają dziś przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich. Wśród napotkanych problemów wymieniają – poza kwestią opisaną wyżej – odkrycie fundamentów budynków podczas robót ziemnych między Milionowa i Przybyszewskiego (wymusiło to przeprowadzenie dodatkowych badań archeologicznych) i kolizje z infrastrukturą podziemną. Co więcej, w wielu przypadkach dokumentacja nie odzwierciedlała rzeczywistego układu instalacji, co pociągało za sobą konieczność zmian w projekcie.
Na domiar złego w czerwcu 2020 r. pełniąca nadzór autorski firma Progreg
zerwała umowę. W efekcie przez pewien czas budowa toczyła się bez takiego nadzoru. Konieczne było przeprowadzenie w tym zakresie procedury przetargowej, jednak – zanim wybór nowego podmiotu doszedł do skutku – przez ponad pół roku na budowie nie były wykonywane projekty.
Na początku lutego bieżącego roku Urząd Miasta poinformował o aneksowaniu umowy zawartej 25 czerwca 2018 r. umowy. W myśl aneksu wykonawca – Intercor – otrzyma od Urzędu Miasta Łodzi 80 098 402,71 zł (zamiast, jak pierwotnie planowano, 55 508 210,42 zł) netto. Prace (zburzenie wiaduktu i postawienie dwóch nowych w zmienionym kształcie, przebudowa torowiska na pas autobusowo-tramwajowy i zmiana jego niwelety, wymiana nawierzchni dwóch jezdni oraz działania towarzyszące) początkowo miały zakończyć się do 30 czerwca 2020 r. W rzeczywistości w tym terminie udało się wybudować tylko jedną nitkę wiaduktu drogowego.