Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi podpisał z Solarisem umowę na dostawę ośmiu przegubowych autobusów elektrycznych. Ich dostawa ma nastąpić w drugiej połowie przyszłego roku. Tym samym łódzka flota elektrobusów zwiększy się do 25 sztuk.
Łódzkie MPK, począwszy od 2000 r., często zamawiało u Solarisa autobusy spalinowe, a ostatnio –
także z napędem typu mild hybrid. Obecny kontrakt jest jednak pierwszą umową z Solarisem, której stroną nie jest przewoźnik, lecz ZIM – i której przedmiotem są autobusy elektryczne.
Dostawa w przyszłym roku. Solaris: Zdążymy
Dyrektor do spraw sprzedaży Solarisa Krzysztof Musiał zapowiada, że autobusy przeznaczone dla Łodzi nie będą różniły się pod względem technicznym od tych znanych z innych miast, choćby z Warszawy. – Dostosowane do łódzkiego standardu będzie tylko wyposażenie i konfiguracja – informuje. Autobusy będą w 100% niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i monitoring. Będą one kompatybilne z działającymi już
ładowarkami na pętlach oraz w zajezdni.
Według umowy przegubowe elektrobusy mają zostać dostarczone do Łodzi w drugiej połowie przyszłego roku. – Mimo kryzysu na rynku półprzewodników i zaburzeń łańcuchów dostaw nie obawiamy się opóźnienia kontraktu – deklaruje przedstawiciel producenta.
UMŁ: Elektromobilność nadal ma sens
– To duży krok w stronę elektromobilności. Autobusy będą ciche i bezemisyjne w miejscu eksploatacji. Będą mogły być operacyjne przez 24 godziny na dobę – zachwala zalety elektrobusów pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik. Czy jednak wobec rosnących cen prądu inwestycje w tabor elektryczny nadal są uzasadnione? – Żadne rozwiązanie – napęd spalinowy, elektryczny ani wodorowy – nie jest doskonałe. Autobusy elektryczne odpowiadają jednak na potrzebę poprawy jakości powietrza. Są też rozwiązaniem optymalnym z punktu widzenia zużycia energii. Poza tym legislacja na poziomie unijnym zmierza jednoznacznie w kierunku eliminacji pojazdów z silnikiem Diesla, presja na zakup autobusów z napędem alternatywnym będzie więc coraz większa. Koszty będą więc
per saldo niższe od pozostania przy stanie obecnym – argumentuje Pustelnik.
– Dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych wynosi dziś średnio 80% wartości pojazdu. Jest to więc cena znacząco niższa w stosunku do autobusu elektrycznego. Mamy też nadzieję, że rząd dotrzyma słowa i przedsiębiorstwa komunikacyjne będą mogły kupować prąd – oraz paliwa kopalne – po niższej cenie – dodaje Musiał.
Dyrektor do spraw eksploatacji MPK Łódź Jan Mędrzak podkreśla znaczenie kosztów cyklu życia pojazdu. – Eksploatacja autobusu elektrycznego kosztuje mniej więcej połowę tego, co przy porównywalnym pojeździe spalinowym. Oszczędność w zużyciu paliwa przy taborze hybrydowym wynosi natomiast kilkanaście procent – wylicza. MPK ma dziś 29 niskoemisyjnych autobusów hybrydowych (również produkcji Solarisa). – Udział ekologicznych pojazdów w naszym taborze będzie rósł. Chcielibyśmy, by było ich jak najwięcej – deklaruje. Na razie nie określono jednak docelowego górnego pułapu. Trwają wspólne z Zarządem Dróg i Transportu prace nad strategią taborową MPK.
Gdzie pojadą?
Oprócz samych pojazdów zamówienie obejmuje też dostawę ładowarek do wolnego ładowania. Zostaną one zamontowane
w zajezdni nr 1 przy ul. Limanowskiego. Obecna liczba ładowarek jest dostosowana do
17 już eksploatowanych Volvo 7900E. Ponieważ nie słychać o przygotowaniach do wyposażenia w „szybkie” ładowarki kolejnych pętli autobusowych, można przypuszczać, że przegubowe Solarisy zostaną skierowane do wzmocnienia obsługi tych linii, na których już pojawiają się lub mają pojawić elektryczne Volvo (80, 83 i 86). Decyzji o skierowaniu nowych Solarisów na konkretne linie jeszcze jednak nie podjęto – szczegółowe informacje władze Łodzi mają przekazać około połowy przyszłego roku.
Przetarg na pierwsze w Łodzi przegubowe autobusy elektryczne
ogłoszono w lipcu. Wcześniej, w czerwcu, testowano w MPK
Solarisa Urbino 18 Electric – bardzo podobnego do tych, które zasilą flotę przewoźnika w przyszłym roku. O zamówienie – oprócz Solarisa, którego oferta okazała się najtańsza –
ubiegały się Volvo i EvoBus.