W 2021 r. odbudowany został nieczynny przez około dwie dekady przystanek kolejowy Łódź-Andrzejów Szosa. Znajduje się on nieopodal przystanku Łódź-Andrzejów, ale obsługuje kursy jadące na Widzew od strony Olechowa. Z nowego punktu od początku korzystało sporo podróżnych, ale jego popularność spadła.
W 2019 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wznowiła przewozy na miejskiej trasie Łódź-Chojny – Łódź-Olechów – Łódź-Widzew. Pociągi przewoźnika mają przede wszystkim ułatwić dojazd do dużych zakładów pracy zlokalizowanych w pobliżu stacji towarowej na Olechowie. Uzupełniają też ofertę połączeń włączonych taryfowo w system komunikacji miejskiej, oferując nowe możliwości przemieszczania się we wschodniej części Łodzi.
Odbudowa przystanku po dwóch dekadach przerwy
W marcu 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły zmodernizowany przystanek Łódź-Andrzejów Szosa położony pomiędzy Olechowem a Widzewem. Znajduje się on w pobliżu skrzyżowania ulic Rokicińskiej i Gajcego i ma służyć głównie dojeżdżającym na peryferyjne osiedle Andrzejów. Podstawowym przystankiem kolejowym na jego terenie pozostaje Łódź-Andrzejów, ale omijają go pociągi jadące na Olechów.
Przystanek Andrzejów Szosa został wybudowany w 1986 r., ale po kilkunastu latach połączenia regionalne na Olechów zostały zawieszone, więc peron szybko przestał pełnić swoją rolę. Był nieużywany przez około dwadzieścia lat, ponowne włączenie go w siatkę komunikacyjną Łodzi wymagało zatem sporych nakładów pracy. Czy gruntowna odbudowa miała sens, a pasażerowie powtórnie przyzwyczaili się do jego wykorzystywania w planowaniu codziennych podróży?
Niezłe wyniki, ale tendencja nie jest dobra
Jak mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, już w 2021 r. na przystanku wsiadło i wysiadło łącznie ok. 25 tys. osób. – W 2022 r. było to zaś 54 tys. pasażerów – dodaje. W tym roku doszło jednak do odwrócenia dotychczasowego trendu. Na podstawie szacunków ŁKA można stwierdzić, że od stycznia do marca wsiadło i wysiadło w sumie ok. 6 tys. podróżnych. Jeśli w kolejnych miesiącach utrzymane zostaną podobne wyniki, rok zamkniemy z sumą ok. 24 tys. pasażerów.
Największy ruch na przystanku generują wybrane pociągi relacji Łódź-Widzew – Zgierz lub Łódź-Widzew – Zgierz Płn. i z powrotem. Aktualnie oferta na linii 541 Łódź-Widzew – Łódź-Olechów opiera się właśnie na obsłudze ruchu aglomeracyjnego. W poprzednich latach uruchamiano tam albo pociągi w krótszych relacjach miejskich, albo kursujące na znacznie dłuższych trasach regionalnych, np. do Sieradza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.