Cztery kolejne tramwaje dwukierunkowe M8C, kupione w niemieckim Bielefeld, dotrą wkrótce do Łodzi. Wyprodukowane w latach 80. XX wieku wagony przed wyjazdem na linię zostaną zmodernizowane, zyskując m. in. człon niskopodłogowy. MPK zapowiada wykorzystywanie ich na uruchamianych na czas inwestycji torowych liniach zastępczych.
– Cztery tramwaje M8C powinny przyjechać z Bielefeld do Łodzi w ciągu najbliższych dwóch miesięcy – informuje Piotr Wasiak z Działu Promocji MPK Łódź. Nie będą to pierwsze takie pojazdy we flocie łódzkiego przewoźnika: w roku 2013
sprowadzono 14 wagonów tego typu. Co ciekawe,
początkowo była mowa o 18 egzemplarzach – obecny zakup można więc uznać za opóźnioną realizację pierwotnych planów.
Najpierw modernizacja, potem wyjazd na trasy
Inaczej, niż w roku 2013, wagony nie wyjadą jednak na linię od razu po zakupie. – Trafią one najpierw do Zakładu Techniki MPK-Łódź, gdzie przejdą gruntowną modernizację do modelu M8CN – zapowiada nasz rozmówca. Przebudowę całej czwórki zaplanowano na przyszły rok.
Prowadzone od jesieni 2014 r.
modernizacje obejmują, między innymi, przebudowę członu środkowego na niskopodłogowy, zmianę aranżacji wnętrza, wymianę drzwi na odskokowo-przesuwne, zastosowanie nowych ścian czołowych oraz – co szczególnie ważne wobec problemów z dostępnością części zamiennych – wymianę aparatury elektrycznej na nową, produkowaną przez firmę Woltan. – Zamontowany zostanie system informacji pasażerskiej, klimatyzacja w kabinie motorniczego, czujniki temperatury automatycznie włączające ogrzewanie w przedziale pasażerskim i automatycznie podnoszony pantograf – uzupełnia Wasiak.
Ważną cechą wagonów po modernizacji będzie ich dwukierunkowość. Decyzja o jej utrzymaniu była podyktowana licznymi inwestycjami, trwającymi na łódzkiej sieci i ograniczającej dostępność pętli. Z drugiej strony wiele odcinków zostało w ostatnich latach
zawieszonych z powodu złego stanu infrastruktury, co mocno
pogorszyło elastyczność sieci, zwiększając jeszcze bardziej zapotrzebowanie na tabor z kabinami i drzwiami po obu stronach pudła.
Niecałe 70 tys. zł za wagon
Jak informuje MPK, kupione właśnie tramwaje M8C wyprodukowano w latach 1982-1983. Koszt jednego egzemplarza, wraz z transportem do Łodzi, wynosi ok. 15 tys. euro. Dotychczasowy właściciel, bielefeldzki operator komunikacji miejskiej MoBiel, zamierza zorganizować w najbliższą niedzielę ceremonię ich pożegnania dla mieszkańców i miłośników komunikacji.
Nasz rozmówca nie odpowiedział na pytanie o ewentualne plany zakupu przez MPK kolejnych używanych tramwajów. Wiadomo jedynie o planowanych w najbliższym czasie testach
dwóch niskopodłogowych wagonów Variotram z Helsinek. Jeśli próby z pasażerami wypadną pomyślnie, w grę wchodzi zakup większej partii.