W Łodzi trwa budowa kolejowego tunelu średnicowego z trzema podziemnymi przystankami. W samym centrum powstaje przystanek Śródmieście, którego perony znajdą się na poziomie -3, na głębokości ok. 23 m. Jak informują PKP PLK, w II połowie roku przez korpus stacji przewidziano przejście tarczy TBM.
Jeden z nowych przystanków kolejowych powstaje u zbiegu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej. Korpus stacji zajmować będzie przestrzeń od Wólczańskiej do terenu parkingu pod adresem Kościuszki 2. Jego długość, wg danych PKP PLK, to 162,5 m, a szerokość – od 26 m do 37 m. Przystanek będzie miał trzy podziemne poziomy: antresola handlowo-usługowa (-1), poziom techniczny (-2) oraz hala peronowa (-3). Perony znajdą się na głębokości ok. 23 m, ale średnia głębokość ścian szczelinowych wyniesie 33,5 m.
Obecnie postępuje budowa ścian szczelinowych pomiędzy Wólczańską a Zachodnią i Kościuszki, stanowiących zewnętrzny korpus stacji. – Usuwane są kolizje z infrastrukturą elektryczną, teletechniczną, wodno-kanalizacyjną, gazową. Zakończyły się prace związane z demontażem torowisk tramwajowych i słupów trakcyjnych w rejonie budowy oraz przełożeniem trakcji tramwajowej na potrzeby przyszłych prac. Równolegle prowadzone są badania archeologiczne – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Tutaj niedawno odkryto pozostałości tzw. wielkiej synagogi.
Zakończenie głównych prac konstrukcyjnych – wraz z płytą denną stacji – przewidziano w połowie 2023 r. Oznacza to, że tarcza TBM drążąca tunel będzie przechodziła przez nieukończony korpus przystanku. – Maszyna TBM „przewierci się” tzn., że będzie drążyła tunel. Przejdzie przez gotową ścianę zachodnią oraz wschodnią. Następnie wyruszy dalej w stronę komory demontażowej przy dworcu Łódź Fabryczna. Tunel w miejscu przystanku Śródmieście zostanie rozebrany na etapie wykopu pod płytę denną – wyjaśnia Siemieniec. Jak dodaje, przejście tarczy obecnie planowane jest w III-IV kwartale 2022 r.
Na stację, jak podaje zarządca infrastruktury kolejowej, będą prowadzić trzy główne wejścia – od strony Piotrkowskiej, Zachodniej i Wólczańskiej. Ponadto przewidziano wyjścia ewakuacyjne oraz cztery windy. Projekt zakłada wybudowanie jednej, wspólnej dla wszystkich wejść, antresoli. Zaplanowano tu przestrzenie pod lokale usługowe. Na perony podróżni dostaną się z antresoli za pomocą wind i schodów ruchomych.
Przewidziano budowę dwóch peronów bocznych, po zewnętrznej stronie torowiska. Ich długość wyniesie 155 m, a szerokość maksymalna – zaledwie 3,5 m. W tej chwili jeszcze dokładnie nie wiadomo, jak wykończony będzie przystanek (posadzki, ściany, sufity podwieszane). – Przystanki będą wykończone zgodnie ze standardami przyjętymi na stacji Łódź Fabryczna. Obecnie trwają prace projektowe, które zdefiniują ostateczny wygląd przystanku osobowego – wskazuje Mirosław Siemieniec.
W grudniu 2017 r. PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki na realizację tunelu średnicowego, łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Obecnie ciężar prac, po upadku Energopolu, spoczywa po stronie PBDiM. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj. W ramach projektu powstaną trzy podziemne przystanki (Śródmieście, Polesie,
Koziny). W sumie wydrążonych zostanie 7,5 km tuneli – 3 km tunelu dwutorowego oraz cztery odcinki tuneli jednotorowych o długości 4,5 km. Niedawno zakończono drążenie pierwszego odcinka.
Prace, zgodnie z pierwotnie podpisanym kontraktem, miały zakończyć się w zeszłym roku. Niedawno jednak
zapowiedziano, że roboty zakończą się w 2023 r., a kolejny rok miałby upłynąć pod znakiem testów, odbiorów i montażu wyposażenia. Tunel miałby zostać włączony do ruchu od rozkładu jazdy 2024/2025 – jeśli oczywiście nie będzie kolejnych istotnych przeszkód i opóźnień.