Zarząd Inwestycji Miejskich otworzył kolejną na łódzkim Starym Polesiu „ulicę-ogród”. Na Lipowej między Zieloną a 6 Sierpnia pojawiły się nowe powierzchnie zielone, szersze chodniki oraz nawierzchnia z bardziej estetycznego materiału. Jest to element realizowanego od kilku lat programu „Zielone Polesie”.
Przetarg na przebudowę ulicy ogłoszono
w połowie lutego bieżącego roku. Prace rozpoczęły się pod koniec maja. Na odcinku o długości ok. 300 m wykonano prace w standardzie
typowym dla programu „Zielone Polesie”: zwężono jezdnię, wymieniono zużytą nawierzchnię asfaltową na ozdobną kostkę brukową, ustawiono meble miejskie (ławki i stojaki rowerowe) oraz posadzono dużą ilość zieleni (ok. 700 metrów kwadratowych, w tym drzewa – lipy i wierzby). Przebudowano ponadto chodniki i wjazdy na posesje, wykonano nowe odwodnienie i kanał technologiczny oraz oświetlenie.
Używana przez władze Łodzi nazwa „woonerf” wydaje się jednak w odniesieniu do ulicy nieco na wyrost. Choć ruch samochodowy został uspokojony, brakuje innych – oprócz wspomnianego zwężenia jezdni – fizycznych środków wymuszających wolniejszą jazdę (takich jak szykany, esowanie toru jazdy czy poduszki berlińskie). Uporządkowano za to parkowanie, wyznaczając miejsca postojowe prostopadle do jezdni.
Wcześniej – w roku 2020 – Lipowa została już przebudowana na odcinku od al. 1 Maja na północ (z przejściem pod kątem prostym w ul. Próchnika
na słynnym łódzkim „kolanku”). W tym samym roku rozpoczęła się
metamorfoza odcinka Więckowskiego – Zielona. Przyjazny pieszym, „zielony” charakter ma teraz już około połowy całej długości ulicy.
Dzięki rozpoczętemu w 2016 r.
programowi „Zielone Polesie” w podobny sposób zostało przebudowanych już ponad 20 fragmentów ulic, takich jak
al. 1 Maja, ul.
28. Pułku Strzelców Kaniowskich,
Pogonowskiego, Próchnika czy
Wólczańska. Do zmiany w ulice-ogrody wybierane są mniej ruchliwe drogi, po których nie kursują linie autobusowe.
Inicjatywa miała być odpowiedzią na niską jakość przestrzeni publicznej na Starym Polesiu oraz brak miejsca na urządzenie pełnowymiarowych parków. Początkowe założenia programu zmieniono
po konsultacjach z mieszkańcami, którzy nalegali na to, by nie ograniczać komunikacyjnej funkcji ulic i zapewnić więcej miejsc parkingowych.