Gimnazjaliści oraz dzieci w wieku od 4 do 6 lat będą kolejnymi grupami uprawnionymi do podróżowania po Łodzi środkami komunikacji miejskiej na biletach okresowych w niższych cenach. Przegłosowana przez Radę Miejską uchwała ma na celu wyrabianie u młodzieży przyjaznych środowisku i miastu nawyków komunikacyjnych. Koszty – według zapewnień przedstawicieli samorządu – stanowią jedynie drobny ułamek kwoty przeznaczanej w budżecie na finansowanie komunikacji miejskiej.
Nowa oferta będzie skierowana do uczniów gimnazjów i do dzieci od 4. do 6. roku życia (dla dzieci młodszych niż 4 lata przejazdy komunikacją miejską są bezpłatne). Bilety miesięczne kosztują 10 zł, a roczne – 100 zł. Są ważne na wszystkich liniach dziennych i nocnych w strefie miejskiej.
– Staramy się przybliżać transport miejski wszystkim, także najmłodszym mieszkańcom. Koszt dla miejskiego budżetu to niecałe 800 tysięcy złotych rocznie, natomiast skutki powinny być bardzo wymierne – przekonuje dyrektor Biura Strategii UMŁ Tomasz Jakubiec. – Przyciągnięcie młodego pokolenia do komunikacji miejskiej, która jest przyszłością miast, szczególnie tych rewitalizujących się, jest koniecznością. Łódź potrzebuje efektywnych rozwiązań związanych z komunikacją miejską – uzupełnia.
– Chcemy, by dzieci uczyły się korzystania z komunikacji miejskiej od najmłodszych lat. Pokazujemy, że jest ono dużo tańsze od jazdy samochodem, a ponadto nie niesie ze sobą m. in. problemów z parkowaniem. Nie możemy jednak zaoferować prawie darmowych przejazdów wszystkim grupom młodzieży – tłumaczy dyrektor Departamentu Prezydenta w łódzkim Urzędzie Miasta Tomasz Piotrowski. Przynajmniej na razie nie planuje się rozszerzenia propozycji także na uczniów szkół ponadgimnazjalnych. – Oferta jest już szeroka, nie musimy się jej wstydzić – dodaje.
Jeśli urzędnikom uda się dotrzymać słowa, nowe Migawki (potoczne określenie łódzkiego biletu okresowego, a zarazem oficjalna nazwa jego nośnika) będzie można kupić już w październiku. Aby wyrobić sobie lub dziecku taki bilet, będzie trzeba okazać w punkcie sprzedaży biletów legitymację szkolną lub dokument świadczący o wieku dziecka.
Co stanie się z ofertą po zakończeniu likwidacji gimnazjów za dwa lata? – Jeszcze nie wiemy. Będziemy obserwować popyt na tańsze bilety i podejmować decyzje, gdy przyjdzie na to czas – zapowiada Piotrowski.
Nie jest to pierwszy krok związany z umożliwianiem poszczególnym grupom mieszkańców zakupu Migawek po preferencyjnych cenach. 1 września weszła w życie oferta tańszych biletów okresowych dla uczniów szkół podstawowych oraz seniorów. Do tej pory skorzystało z niej łącznie ponad 11 tysięcy osób, w tym ponad 4 tysiące uczniów. – Można więc mówić o dużym sukcesie sprzedażowym. Właśnie dlatego postanowiliśmy poszerzyć ofertę – mówi Piotrowski.
Według przedstawicieli UMŁ dużym sukcesem okazały się także promocyjne ceny Migawek dla łodzian po 60. roku życia – ok. 7 tysięcy nabywców to bardzo dobry wynik. Możliwość taniego podróżowania ma zapobiegać wykluczeniu społecznemu przedstawicieli tej grupy. W przypadku biletów dla seniorów ceny Migawki miesięcznej i rocznej wynoszą odpowiednio 25 i 250 zł.