Bardzo opóźnione prace nad dokumentacją Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego na razie nie rozpoczną się. Urząd Miasta Łodzi tłumaczy, że musi wziąć pod uwagę zmiany zaproponowane przez władze Pabianic. Te co prawda nadal zainteresowane są wspólną inwestycją w tramwaje podmiejskie, ale jedynie w zakresie zakupu taboru.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
kolejnym opóźnieniu w realizacji koreferatu projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Dalsze odsuwanie w czasie przygotowań do dużej inwestycji, która miała objąć wszystkie istniejące podłódzkie tramwajowe trasy podmiejskie, może doprowadzić do zaniechania jej przeprowadzenia. Samorządy sąsiadujących z Łodzią gmin rozpoczęły już bowiem starania o pozyskanie funduszy na niezbędny remont
niezależnie od koordynowanej przez Łódź koncepcji ŁTM.
Łódź: Reagujemy na propozycje PabianicUrząd Miasta Łodzi tłumaczył, że w związku z uzyskaniem przez Pabianice i Ksawerów
dofinansowania na remont trasy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego konieczna jest analiza zakresu rzeczowego, jaki miałoby mieć uzupełnienie do istniejącej już wstępnej dokumentacji projektowej. Tłumaczenie to mogło budzić zdziwienie, bo władze Pabianic nie wystąpiły oficjalnie z porozumienia regulującego przygotowania do ŁTM. Deklarowały tez, że wciąż są zainteresowane jego realizacją, bo zapowiadany remont ze środków RPO dotyczy tylko spraw infrastrukturalnych, podczas gdy ŁTM zakładał także m.in. wymianę taboru.
Łódzki magistrat wskazuje jednak, że przeprowadzenie wspomnianej analizy okazało się konieczne w związku ze stanowiskiem samych Pabianic. – Na początku października wpłynęło do nas pismo z Pabianic proponujące korektę zakresu rzeczowego koreferatu i uzupełnień do studium wykonalności dla projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny – mówi Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich UMŁ. Zmiany, o które wnioskowały Pabianice, są zgodne z przewidywaniami.
Pabianice zainteresowane wyłącznie taborową częścią wspólnego projektu – Obejmują one bowiem po pierwsze wyłączenie z zakresu analizy wszystkich zagadnień dotyczących infrastruktury tramwajowej w Pabianicach i Ksawerowie – opisuje Piotr Wasiak. – Po drugie zaś dotyczą wykonania dla Pabianic i Ksawerowa analiz wyłącznie w zakresie możliwości pozyskania środków unijnych na zakup taboru – uzupełnia. UMŁ prowadzi obecnie prace mające doprecyzować nowy zakres ŁTM.
Wciąż nie znamy jednak konkretnego terminu, w którym mogłyby rozpocząć się konkretne przygotowania. Wydaje się więc, że każdy dodatkowy dzień zwłoki oddala samorządy aglomeracji łódzkiej od realnej szansy na przeprowadzenie wspólnej inwestycji. Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień proponował niedawno, by
poszczególne gminy aplikowały o środki w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej w formule zbliżonej do tej, którą tym razem wykorzystały Pabianice. Stan niektórych tras najprawdopodobniej będzie jednak wymagać o wiele szybszej interwencji.