Zarząd Inwestycji Miejskich rozpoczął przygotowania do planowanej na lipiec reaktywacji tramwajowej linii podmiejskiej 43A do Konstantynowa Łódzkiego. Trwa odtwarzanie łuku na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i Legionów, koniecznego dla umożliwienia podsyłania wagonów z zajezdni. Na pozostałej części trasy najbardziej intensywne prace toczą się na mostach.
Trzy mosty nad Łódką, o których
pisaliśmy już w marcu, różnią się stanem zaawansowania. Na wysuniętej najdalej w stronę granicy Łodzi przeprawie przy ul. Lontowej zabetonowano już konstrukcję mostu i umocniono koryto rzeki. Gotowe są płyty przejściowe oraz izolacja całego mostu i nawierzchni (z wyjątkiem ostatniej, trzeciej warstwy). Kolejnym etapem – oprócz jej uzupełnienia – będzie uszczelnienie krawężników kitem trwale plastycznym, zamontowanie balustrady oraz uporządkowanie terenu.
Miał być styczeń, jest lipiec
Most przy Krańcowej ma już ponadto bariery ochronne i podbudowę betonową pod szyny. Do wykonania pozostały schody rewizyjne, umocnienie skarp nasypu i pomalowanie elementów betonowych. Przy Krakowskiej – najbliżej centrum miasta – stan prac jest podobny, pracownicy wykonawców (KEMY i MPK Łódź) muszą jednak jeszcze umocnić koryto, zamontować bariery i balustrady.
Według łódzkiego Zarządu Inwestycji Miejskich wznowienie ruchu w lipcu (
z półrocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnego terminu) jest pewne. Większość torowiska z rozjazdami włącznie, sieci trakcyjnej oraz infrastruktury przystankowej jest gotowe. Zakres inwestycji obejmował też instalacje podziemne oraz remont przyległych odcinków ulic poprzecznych. Wartość inwestycji to ok. 81 mln zł (56,5 mln na odcinku łódzkim i 24,4 mln – na konstantynowskim). Inwestycja otrzymała
ok. 32 mln zł dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej oraz ok. 5 mln zł z budżetu państwa.
Węzeł przy Włókniarzy – na razie prowizorka
W tym tygodniu rozpoczęły się prace przy
odtwarzaniu jednego z łuków na skrzyżowaniu Legionów z al. Włókniarzy. Są one konieczne w celu udrożnienia dojazdu do
tymczasowej krańcówki przy skrzyżowaniu (wagony wyjeżdżające z zajezdni i zjeżdżające do niej będą musiały tu trójkątować). Wkrótce zostanie też przywrócona przejezdność linii na ul. Konstantynowskiej między al. Włókniarzy a Krakowską.
Między torami na Legionów zostanie też wykonany zjazd międzytorowy, by obsługujące linię wagony dwukierunkowe mogły zmieniać kierunek jazdy. Od poniedziałku z powodu prac przejazd ul. Legionów w stronę Zdrowia i dworca Łódź Kaliska jest zamknięty – utrudnienia dotknęły kierowców, rowerzystów i pieszych. Docelowo, za kilka lat, węzeł al. Włókniarzy – Legionów – Zielona będzie przebudowany kompleksowo (o szczegółach planowanego układu można przeczytać
tutaj).
Nieznana pozostaje przyszłość odcinka Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Jak informowaliśmy niedawno, władze Konstantynowa
nie złożyły wniosku o dofinansowanie odcinka leżącego na terenie tego miasta z funduszy unijnych.