W Łodzi powstanie kilka nowych odcinków tramwajowych. Wśród nich planowane jest torowisko przy ul. Palki. Czy od tej linii odchodzić będzie także nowy odcinek do zajezdni tranmwajowej nr 1 przy Telefonicznej? Miasto rozważy różne scenariusze.
Łódź planuje kontynuować prowadzoną w ostatnich latach politykę rozwoju sieci tramwajowej. Po likwidacji relatywnie wielu torowisk, w tym ostatniej – ciągu Czerwona – Wólczańska – Wróblewskiego – zaledwie dekadę temu, zrealizowano projektowaną od lat odnogę na peryferyjne osiedle Olechów, równolegle rozbudowując układ torowy w rejonie dworca Łódź Fabryczna i odtwarzając krótki fragment sieci w ul. Piotrkowskiej do węzła przesiadkowego Centrum (od ul. Żwirki do al. Mickiewicza). Przed kilkoma dniami
ogłoszono przetarg m.in. na budowę dwóch kolejnych tras.
Plany nie kończą się na dwóch kolejnych odcinkach Pierwsza z nich ma stanowić kolejny etap rozwoju węzła przy Łodzi Fabrycznej i biec nieistniejącą jeszcze ulicą Nowowęglową od rejonu dworca do połączenia z al. Kopcińskiego. Druga zaś prowadzić będzie ul. Broniewskiego od Rzgowskiej do al. Śmigłego-Rydza. W dużej mierze będzie to odtworzenie odcinka zlikwidowanego na początku lat 90. zeszłego stulecia. O wstępnych planach przeprowadzenia tej inwestycji
pisaliśmy na naszych łamach już w 2014 r. Założenia łódzkiego magistratu są jednak dużo szersze i obejmują m.in. budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Palki, która łączy istotny węzeł komunikacyjny przy rondzie Solidarności z osiedlem Doły. Koncepcja oznacza więc powstanie łącznika pomiędzy istniejącymi trasami do pętli Telefoniczna oraz do krańca Doły, który w najbliższych latach ma zostać przeniesiony w rejon przystanku kolejowego Łódź Marysin (co będzie oznaczało przedłużenie torowiska w ul. Strykowskiej). To informacja ważna m.in. dla studentów uczących się na kampusie Uniwersytetu Łódzkiego, który mieści się w bezpośrednim sąsiedztwie ronda Solidarności.
Kluczowe decyzje dotyczące kształtu inwestycji jeszcze nie zapadły – Pomysł trasy tramwajowej wzdłuż ul. Palki jest zapisany w docelowym systemie transportowym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium pokazuje, w jakim kierunku powinna rozwijać się sieć tramwajowa w przyszłości – potwierdza Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi. – Na dziś nie jesteśmy jednak w stanie określić terminu realizacji tej inwestycji – dodaje.
W ramach jednej z koncepcji do torowiska w ul. Palki dochodzić miałaby odnoga z zajezdni tramwajowej Telefoniczna. To obecnie jeden z dwóch zakładów w mieście, który odpowiada za wystawianie znakomitej większości brygad tramwajowych. Tymczasem prowadzi do niego tylko jedna nitka, więc wszelkie zatrzymania niemal paraliżują funkcjonowanie tramsportu w skali całej Łodzi. – Szczegółowe rozwiązania będą opracowywane na etapie koncepcji i projektów – mówi jednak Piotr Wasiak pytany o szanse na realizację także odnogi do zajezdni.