Problemy w koordynacji działań z zarządcami infrastruktury podziemnej po raz kolejny doprowadziły do opóźnienia ważnej inwestycji. Mimo terminowego zakończenia remontu ul. Gdańskiej nie uda się przywrócić obsługującej osiedle akademickie i wiele wydziałów łódzkich uczelni linii 15 na stałą trasę przed początkiem roku akademickiego. Powodem jest przeciągnięcie się inwestycji na Rondzie Solidarności.
Zamiast – jak planowano – wraz z początkiem zajęć na uczelniach, torowisko będzie przejezdne dopiero około 9 października. – Powodem były uzgodnienia z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji, który chciał wykonać przy biegnącym pod rondem kanale większy zakres prac, niż pierwotnie przewidziany – tłumaczy rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski. Do opóźnienia przyczyniły się także warunki pogodowe. Jak dodaje rzecznik, nie jest wykluczone wcześniejsze przywrócenie ruchu w kierunku osiedla akademickiego, o ile prace uda się zakończyć wcześniej.
– Inwestycja była podzielona na dwa etapy. Obecnie kończymy pierwszy z nich – mówi przedstawiciel wykonawcy Bartłomiej Jagodziński. Nową nawierzchnię zyskała jedna z dwóch jezdni al. Palki. Zakończyła się przebudowa torowiska po wschodniej stronie ronda – oprócz wymiany szyn i podbudowy tory tramwajowe zostały odseparowane od jezdni. Stało się to możliwe dzięki rozsunięciu pasów ruchu nieco na boki. Takiej zmiany od dawna domagały się łódzkie środowiska działające na rzecz zrównoważonego transportu, a także MPK – stojące pod światłami na ul. Pomorskiej samochody blokowały przejazd tramwajów, co prowadziło do wielominutowych opóźnień szczególnie w godzinach szczytu. W przyszłości Zarząd Inwestycji Miejskich planuje podobną przebudowę Pomorskiej także po zachodniej stronie ronda.
W najbliższy weekend rozpocznie się drugi etap przebudowy ronda. Ruch samochodów zostanie przerzucony z zachodniej jezdni DK14 (al. Palki i ul. Kopcińskiego) na wyremontowaną jezdnię wschodnią. Z powodu zamknięcia wlotów ul. Uniwersyteckiej i Źródłowej zmianie ulegną trasy autobusów linii 51 i 53 (z dworca Łódź Fabryczna pojadą one Tuwima i Kopcińskiego), 87 (objazd przez Wojska Polskiego) oraz nocnej N4. Przebudowa drogowej części ronda powinna – według harmonogramu – zostać ukończona przed końcem roku.