W minioną niedzielę zawieszony został ruch tramwajowy na ulicach Dolnej, Łagiewnickiej i Warszawskiej. Ma on zostać wznowiony za około dwa tygodnie, ale tylko na odcinku do przystanku Warszawska – Skrzydlata. Los dalszego, około kilometrowego fragmentu jest niepewny. Trwa montaż rozjazdu nakładkowego, który umożliwi utworzenie tymczasowego krańca dla wagonów dwukierunkowych.
Miniona niedziela była ostatnim dniem kursowania tramwajowej linii 3 do pętli Marysin – Warszawska (dawniej funkcjonowała ona pod nazwami Warszawska, Wycieczkowa oraz Warszawska – Wycieczkowa). Pod koniec zeszłego tygodnia MPK-Łódź opublikowało na swojej stronie internetowej komunikat o zmianie trasy trójki, w którym jako powód wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu wskazano prace torowe prowadzone na ul. Warszawskiej. W rzeczywistości jednak po zakończeniu toczących się robót nie uda się wznowić przewozów w dotychczasowej relacji.
Bez przeprowadzenia remontu ruch nie zostanie wznowionu – Na Warszawskiej przy ul. Skrzydlatej montujemy tzw. nakładkę torową – opisuje zakres prowadzonej inwestycji Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. – Pozwoli ona dwukierunkowym tramwajom zmieniać tor i kierunek jazdy. Prace są zaplanowane na około dwa tygodnie. Po tym czasie linię 3 w skróconej wersji do ul. Skrzydlatej mają obsługiwać tramwaje dwukierunkowe – zapowiada przedstawicielka przewoźnika.
Przystanek Skrzydlata od pętli dzieli nieco ponad kilometr. Mniej więcej w połowie odcinka znajduje się przystanek pośredni Warszawska – Centralna (wbrew jego nazwie mówimy o obszarze raczej peryferyjnym). Jak mówi przedstawicielka MPK, aby wznowienie tam ruchu tramwajowego uzależnione jest od przeprowadzenia prac remontowych. – W innym przypadku komunikacja tramwajowa nie może zostać przywrócona – stwierdza.
Nie ma żadnych konkretnych planów inwestycyjnychTymczasem miasto nie przedstawiło na razie żadnych konkretnych planów przeprowadzenia niezbędnej inwestycji. Przynajmniej w najbliższej przyszłości końcowy fragment „trójki” pozostanie zatem wyłączony z eksploatacji. Będzie to kolejny odcinek łódzkiej sieci tramwajowej, który z uwagi na jego stan techniczny musiał zostać zamknięty. Obecnie nieczynne są z tego powodu linie podmiejskie do
Zgierza,
Ozorkowa,
Konstantynowa Łódzkiego i
Lutomierska. Czekamy na stanowisko Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Linia tramwaju do pętli Warszawska została otwarta w 1949 r., rzecz jasna 22 lipca. Torowisko odgałęziało się od istniejącej od czasów międzywojennych trasy biegnącej po ul. Łagiewnickiej w kierunku ul. Biegańskiego. Przez pierwsze dwa miesiące tramwaje docierały do mijanki przy ul. Centralnej, we wrześniu ich bieg wydłużono do skrzyżowania Warszawskiej z Wycieczkową. W 1951 r. mijankę zastąpiono istniejącą do dziś, choć od kilku dni zamkniętą na nie wiadomo jak długo pętlą.