Czynna do początku listopada 2019 r. pętla Koziny nie zostanie odbudowana w dotychczasowym kształcie. Zastąpi ją znacznie bardziej funkcjonalna pętla w lepszej lokalizacji – przy podziemnym przystanku kolejowym. Wcześniej jednak na co najmniej trzy lata trzeba będzie uruchomić kolejną tymczasową linię wahadłową.
W przyszłości tramwaje jadące Srebrzyńską od strony Starego Cmentarza skręcą nowo wybudowanym łukiem na północ w aleję Włókniarzy. Dalej będą mogły dojechać na Żabieniec i Teofilów lub... zakończyć bieg na zupełnie nowej pętli tramwajowo-autobusowej, którą władze Łodzi planują wybudować przy wyjściu z budowanego właśnie, podziemnego
przystanku kolejowego Łódź Koziny.
Była pętla, będą najwyżej ślepe toryAby upłynnić w nowej sytuacji ruch tramwajowy na al. Włókniarzy, od strony północnej zaplanowano na niej trzytorowy węzeł z preselekcją kierunku jazdy. Na terenie dawnej pętli być może znajdzie się krótka, dwutorowa odnoga z peronem wyspowym i zjazdem międzytorowym, na której będą mogły kończyć trasę tramwaje dwukierunkowe. Takie rozwiązanie mogłoby być przydatne podczas uruchamiania specjalnych linii cmentarnych, które po raz ostatni dowoziły łodzian na Stary Cmentarz właśnie w roku 2019.
Opisany powyżej plan przedstawiono mieszkańcom Kozin i okolic na otwartym spotkaniu w ramach tzw. Wielkich Konsultacji Tramwajowych (choć formalnie nazwany tak cykl wydarzeń nie był konsultacjami społecznymi). Według przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu, realnie rzecz biorąc, wymiana nawierzchni nieczynnej linii w Ogrodowej i Srebrzyńskiej oraz budowy pętli przy przystanku kolejowym mogłaby nastąpić w latach 2025-2026.
Co do 2026 roku?Tu pojawia się problem koordynacji z inną ważną inwestycją. W ubiegłym roku rozpoczęła się
przebudowa ul. Legionów i Cmentarnej wraz z torowiskami tramwajowymi. Inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec bieżącego roku. Na Cmentarnej nie ma jednak miejsca, w którym tramwaje mogłyby skończyć bieg: od kilkudziesięciu lat po przemierzeniu tej ulicy tramwaje skręcały w Ogrodową, by przez jej przedłużenie – Srebrzyńską – dotrzeć do pętli Koziny. O podobnym problemie pisaliśmy w ubiegłym roku
także w odniesieniu do ul. Legionów.
Co planuje zrobić ZDiT, by w ciągu trzyletniej przerwy między ukończeniem obydwu inwestycji nowe torowisko na Cmentarnej nie marnowało się nieużywane? Wicedyrektor Zarządu Maciej Sobieraj ujawnia, że w grę wchodzi wybudowanie na jego końcu tymczasowego zjazdu międzytorowego. – Będziemy analizowali taki wariant – informuje. Logiczną lokalizacją dla takiego obiektu byłaby okolica bram Starego Cmentarza, już po skręcie w Ogrodową (torowisko jest tam wydzielone, tymczasem na Cmentarnej przebiega w jezdni).
Ruch tramwajów na Srebrzyńskiej i Ogrodowej zawieszono z powodu fatalnego stanu torowiska i sieci. W ocenie pracowników MPK Łódź zagrażał on wręcz bezpieczeństwu. Z podobnych powodów i w podobnym czasie wyłączono z ruchu linię na Doły (
obecnie modernizowaną) oraz do pętli Marysin Warszawska, której docelowy kształt również stał się tematem jednego ze spotkań „Wielkich Konsultacji”. Pozostałe odcinki, o których przedstawiciele ZDiT dyskutowali z mieszkańcami, to ul. Legionów (poza odcinkiem przebudowywanym już dziś) wraz z Zieloną i Konstantynowską, al. Politechniki, Franciszkańska, Aleksandrowska i Rzgowska.