Jednym z dużych zadań inwestycyjnych w ścisłym centrum Łodzi są parkingi wielopoziomowe. Rok temu prace zostały wstrzymane, ale w ostatnich tygodniach maszyny i robotnicy znów pracują. Jednak zakończenie inwestycji w tym roku stało się już niemożliwe.
Miasto, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z firmą Duna Polska (dawniej: Mota-Engil), realizuje projekt czterech parkingów wielopoziomowych. Blisko 900 miejsc zaplanowano przy ulicach: Wschodniej 62/64, Wschodniej 67, Tuwima 12 oraz alei Kościuszki 42.
W trzech lokalizacjach prace na początku roku znów ruszyłyUrząd Miasta Łodzi przy placu budowy obiektu przy ulicy Tuwima, a de facto obecnie przy pasażu Margaret Thatcher, potwierdził w ostatnim tygodniu lutego, że znów trwają prace przy budowie trzech parkingów.
– Znajdujemy się w samym centrum miasta, w którym łączą nam się projekty rewitalizacyjne. Jest to niezbędna inwestycja dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów, którzy do naszego miasta przyjeżdżają i nas odwiedzają – mówi Kamila Osicińska – p.o. dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi.
Nowe parkingi będą oddane partnerowi prywatnemu na okres 29 lat. On za pomocą operatora będzie zarządzał obiektami oraz czerpał zyski z opłat parkingowych. Po upływie tego okresu parkingi przejdą na własność miasta.
– Z korzyścią dla mieszkańców Łodzi i miasta oraz oczywiście z korzyścią biznesową dla nas możemy realizować ten projekt. Postępy idą fantastycznie, mamy nadzieję, że uda nam się skończyć wcześniej, chociaż z tym nigdy nie wiadomo – tłumaczy Wojciech Styliński, dyrektor techniczny Immo Park Łódź.
Wiadomo, że budynki będą wyposażone w pewne rozwiązania ekologiczne, ale takie które można było wprowadzić bez konieczności zmniejszania liczby miejsc parkingowych. Zastosowane zostanie więc oświetlenie ledowe czy lepsza izolacja ścian. W przyszłości na dachach parkingów będzie można posadzić roślinność. Natomiast nie będzie zastosowania wody deszczowej do wykorzystania np. w ogólnodostępnych publicznych toaletach czy lokalach usługowych.
Materiały Urzędu Miasta Łodzi | Aktualnie obowiązujące terminy ukończenia trzech z czterech parkingów wielopoziomowych w Łodzi
Ile miejsc i jakie ceny w parkingach wielopoziomowych w Łodzi? W sumie w nowych parkingach będzie dostępnych blisko 890 miejsc oraz 20 punktów ładowania samochodów elektrycznych.
- ul. Tuwima 12 - 118 miejsc i 3 punkty ładowania,
- ul. Wschodnia 67 - 218 miejsc i 5 punktów ładowania,
- ul. Wschodnia 62/64 - 258 miejsc i 6 punktów ładowania,
- al. Kościuszki 42 - 292 miejsca i 6 punktów ładowania.
Oznacza to, że za półtora roku przybędzie nowych miejsc do parkowania w kwartale ulic: al. Kościuszki, ul. Zamenhofa/ul. Nawrot, ul. Sienkiewicza/ul. Wschodniej oraz ul. Jaracza. Czy zapobiegnie to tzw. patoparkowaniu? To się dopiero okaże.
Naturalnie pojawia się pytanie o ceny parkowania w tych nowoczesnych obiektach. Inwestor na razie o tym nie mówi. Zapewnia jednak, że jeżeli będą wyższe, to nie będą one aż tak wysokie w stosunku do opłat w Strefie Płatnego Parkowania w Łodzi. Na pewno zostaną przygotowane specjalne oferty dla mieszkańców czy podmiotów chcących wynająć więcej miejsc. Na szczegóły będzie trzeba jeszcze poczekać.
Największy parking wielopoziomowy w Łodzi nadal opóźniony Patrząc na grafikę, którą zaprezentował łódzki magistrat bez problemu nie odnajdziemy czwartej lokalizacji - alei Kościuszki 42. To jednocześnie obiekt o największej liczbie zaplanowanych miejsc parkingowych, ma tam być ich 292. Co to oznacza dla projektu łódzkich parkingów wielopoziomowych? Od dyrektora technicznego Immo Park Łódź słyszymy, że w przyszłym tygodniu odbędzie się kolejna rozprawa w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym.
– Liczymy na powodzenie całej procedury. Jeżeli sąd odrzuci zażalenie na pozwolenie na budowie, w naszej ocenie niesłuszne, to w ciągu kilku miesięcy budowa powinna się rozpocząć – tłumaczy Wojciech Styliński.
Usłyszeliśmy też, że w związku z kwestiami sądowymi, jest opóźnienie wobec pierwotnego harmonogramu. Jeżeli uda się zgromadzić wszystkie potrzebne dokumenty, to prace ruszą także w czwartej lokalizacji. Nie nastąpi to jednak w ciągu kilku czy kilkunastu dni.
– Proces budowlany jest procesem złożonym. Mając wszystkie dokumenty myślę, że w dwa miesiące będzie można rozpocząć prace, to bezpieczny termin – zaznacza Piotr Koczwara, dyrektor wykonawczy Duna Polska.
Wiadomo, że koniec prac według aktualnych założeń ma nastąpić między drugim a trzecim kwartałem 2026 roku. Nie dotyczy to lokalizacji przy alei Kościuszki. Tutaj optymistycznie można byłoby spodziewać się zakończenia inwestycji na przełomie 2026 i 2027 roku.