Przedstawiciele rządu zapewnili dziś w Łodzi, że inwestycja dotycząca tunelu średnicowego biegnie zgodnie z harmonogramem. – Uzyskujemy teraz pozwolenia na budowę. Chcemy na przełomie roku rozpocząć drążenie – zapowiedział wiceprezes PKP PLK Arnold Bresch. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę w czerwcu ruszyć ma budowa komory startowej dla tarczy drążącej.
Inwestycja dotycząca budowy tunelu pomiędzy Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską toczy się zgodnie z harmonogramem – zapewnili dziś w Łodzi przedstawiciele rządu. –
Zakupione zostały wielkie tarcze do drążenia tunelu, o którym właśnie mówimy. Kolej, która będzie służyła całej Polsce, jest budowana zgodnie z harmonogramem, a wybrane technologie są bezpieczne także dla tych obiektów, które znajdują się na powierzchni – powiedział wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr
Gliński.
– Najpierw będziemy mieli tunel z dwoma, a w przyszłości z czterema torami. Przypominam, że ta podziemna kolej będzie służyła również miastu dzięki przystankom Łódź Śródmieście i Łódź Polesie – przypomniał prelegent. Ocenił, że po zakończeniu inwestycji łódzki węzeł kolejowy wreszcie stanie się w pełni drożny, a potencjał nowo wybudowanego dworca Łódź Fabryczna zostanie wykorzystany w całości.
Według cytowanych przez niego danych 90 proc. kosztów, jakie koleje ponoszą na utrzymanie dworców, jest generowane obecnie właśnie przez dworzec Łódź Fabryczna, co ma ulec zmianie dzięki zwiększeniu tu ruchu. Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Joanna Kopcińska podkreśliła natomiast dużą rolę, jaką tunel będzie miał dla rozwoju samego miasta.
– Dziś odległość między Łodzią Fabryczną a Kaliską to odległość między Polską europejską a Polską niewykorzystanego potencjału – stwierdziła bowiem prelegentka. – Łódź ma olbrzymi niewykorzystany potencjał, np. by stać się europejską stolicą filmu, ale by dojechać tu z Berlina, trzeba się przesiadać – stwierdziła. – Dzięki rządowi Mateusza Morawieckiego będziemy mieli łączność ze światem – dodała.
Arnold Bresch, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych, określił budowę łącznika pomiędzy łódzkimi dworcami mianem ostatniego brakującego elementu polskiej sieci kolejowej. – Na pierwszym odcinku 3 km od Łodzi Fabrycznej zbudujemy tunel dwutorowy, a za rozwidleniem będą cztery tunele jednotorowe – opisywał. Ruch na nowych odcinkach trasy ma być sterowany z nastawni na dworcu Łódź Fabryczna.
– Robimy wszystko, by dworzec Łódź Fabryczna zaczął tętnić życiem – stwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Doprowadzą do tego decyzje kolejnych premierów rządu PiS, Beaty Szydło i Mateusza Morawieckiego. Celem jest przede wszystkim kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa. Za kilka lat będziemy mogli dedykować taki środek transportu naszym rodakom do codziennego użytku – zapowiedział.