Łódzki Klub Miłośników Starych Tramwajów podsumował tegoroczny sezon turystyczny. Stowarzyszenie, które opiekuje się muzealną zajezdnią Brus i współorganizuje wakacyjne kursy historycznych tramwajów, cieszy się z bardzo dużej popularności przygotowanych atrakcji i liczy na finansową pomoc łodzian w remoncie stuletnich wagonów.
– Dla wielu osób komunikacja miejska to tylko sposób przemieszczania się, do tego nieraz uciążliwy. Choć może to budzić zdziwienie, nasza tegoroczna działalność udowadnia, że w Łodzi jest bardzo dużo ludzi, których historia transportu miejskiego interesuje – mówił na środowej konferencji prasowej Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów. – W wydarzeniach, które zorganizowaliśmy w tym sezonie, wzięło udział aż 22 tysiące osób – dodał.
Przygotowują zabytkową zajezdnię do roli muzeum
Działalność Klubu skupia się obecnie na opiece nad zajezdnią Brus, w której powoli powstaje muzeum transportu. W bazie, która od czasu swojego powstania w 1910 roku do zakończenia działalności spółki Tramwaje Podmiejskie przed dwoma laty nie przeszła żadnych gruntownych zmian architektonicznych, zgromadzony został niemal cały łódzki tabor historyczny – będący w rękach stowarzyszenia, osób prywatnych i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Praca wolontariuszy to przede wszystkim remont wagonów historycznych. Brus nie jest więc wciąż typową placówką muzealną, ale w okresie letnim każdego miesiąca KMST otwierał zajezdnię dla zainteresowanych. – Odwiedziło nas ponad 14 tysięcy zwiedzających – mówił Jakub Tarka. – Mogli oni oglądać kilkadziesiąt zgromadzonych tu autobusów i tramwajów, a także ekspozycje czasowe. Cieszymy się, że wiele osób wracało do nas przy okazji kolejnych dni otwartych, bo to znaczy, że temat ich naprawdę interesuje – opowiadał.
Wkrótce muzeum, za rok znów linia turystyczna
Zabytkowa zajezdnia prawdopodobnie zostanie przekształcona w muzeum w ciągu kilku lat. – Wciąż jesteśmy w kontakcie z zarządem Nowego Centrum Łodzi, który prowadzi tę sprawę ze strony miasta. Są plany, by już w przyszłorocznym budżecie miejskim wydzielić pewne środki na konkretne działania na Brusie tak, by otworzyć muzeum w 2017 – 2018 roku – powiedział prezes KMST.
Klub podsumował też tegoroczne przejazdy Tramwajowej Linii Turystycznej. To czwarte wakacje, kiedy skład wagonów 5N i doczepnego 5ND kursował w niedziele na jednej z brygad linii 43 do Lutomierska (wcześniej przez osiem lat uruchamiana była specjalna linia 0). – Wspólnie z MPK przewieźliśmy w tym roku 8 tysięcy pasażerów – cieszył się prezes KMST. Zapewnił też, że klub będzie współorganizować letnie kursy zabytkowego taboru także w przyszłe wakacje.
Najstarszy tramwaj w Łodzi czeka na renowację
KMST wciąż prowadzi publiczną zbiórkę funduszy na utrzymanie i remont klubowego taboru. – Posiadamy siedem wagonów tramwajowych. Potrzebujemy środków na przeglądy i bieżącą obsługę wagonu 803N, który jest jedynym sprawnym tramwajem tego typu. Aktualnie prowadzimy remont takiego samego pojazdu w wersji zmodernizowanej, ale na renowację czekają też trzy wagony o wiele starsze, w tym herbrand z 1898 roku, czyli najstarszy łódzki tramwaj – mówił Jakub Tarka.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.