Urząd Miasta Łodzi oraz miejscy radni planują serię działań przyspieszających tramwaje i autobusy w wybranych punktach miasta. Na najbliższe miesiące zaplanowano wydzielenie z jezdni kolejnych odcinków torowisk i pasów dla autobusów, a także wydłużenie części przystanków, by mogły zatrzymywać się przy nich dwa składy tramwajowe naraz. Kroki te mają pomóc w rozwiązaniu jednego z największych problemów łódzkiej komunikacji miejskiej - zbyt długich czasów przejazdu i niepunktualności.
Na Kilińskiego między Narutowicza a Północną ruch samochodów ma zostać ograniczony do wjazdów docelowych. – Pozwoli przyspieszyć tramwaj dziesięciokrotnie – zapowiada wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski. Odcinek ten został zmodernizowany wiosną roku 2007 – poszerzono wtedy chodniki kosztem jezdni, lecz nie wprowadzono ograniczeń ruchu, przez co na torowisku w jezdni samochody do dziś blokują tramwaje.
Mniej zatorów dzięki podwójnym przystankom
Na ul. Narutowicza przed skrzyżowaniem z ul. Kopcińskiego od strony wschodniej zmieniono z kolei układ separatorów między torami a jezdnią. Tor w kierunku centrum oddzielono tu od jezdni
już blisko dekadę temu, jednak z czasem odcinek, na którym wprowadzono to rozwiązanie, okazał się zbyt krótki. Jego wydłużenie i lekkie przesunięcie pozostałych separatorów ma rozwiązać problem blokowania tramwajów przez samochody. Był on na tym odcinku szczególnie dotkliwy, ponieważ ul. Narutowicza jest – obok Pomorskiej – główną trasą wyjazdową tramwajów z zajezdni Telefoniczna. Wkrótce torowisko ma zostać odseparowane od jezdni także na Limanowskiego w pobliżu Bałuckiego Rynku – tam, gdzie pozwala na to szerokość ulicy.
Innym rozwiązaniem mającym usprawnić ruch tramwajów są podwójne przystanki. Jeszcze kilkanaście lat temu nie były one stosowane w Łodzi w ogóle. Od czasu oddania do użytku węzła przy Placu Niepodległości (lipiec 2008 r.) zarządzający ruchem coraz bardziej przekonują się jednak do nich. Kolejne wydłużone perony pojawiają się podczas dużych inwestycji, takich jak przebudowa Trasy W-Z czy
ul. Legionów. Postulaty ich budowy
zgłaszali też mieszkańcy. Teraz podwójny przystanek ma powstać na al. Piłsudskiego przy Przędzalnianej w kierunku wschodnim (podczas wspomnianej inwestycji na trasie W-Z dłuższy peron wybudowano tylko po przeciwnej stronie) oraz w kolejnych miejscach najważniejszego ciągu Północ – Południe (Piotrkowska, al. Kościuszki, Zachodnia – tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny).
Więcej buspasów. Część – do konsultacji
Ułatwienia mają objąć także autobusy, dla których władze Łodzi zapowiedziały wyznaczenie – między innymi – buspasu na ul. Uniwersyteckiej przy rondzie Solidarności. Korekta układu pasów na północnym wlocie skrzyżowania Strykowska/Palki – Wojska Polskiego ma natomiast usprawnić ogólny ruch bez wydzielania osobnej części jezdni dla komunikacji zbiorowej.
Niezależnie od tego łódzcy radni Koalicji Obywatelskiej i Lewicy złożyli w ubiegłym tygodniu wniosek o konsultacje społeczne w sprawie utworzenia nowych buspasów. Jednym z typowanych przez nich miejsc jest właśnie Strykowska przy Wojska Polskiego. Pozostałe to ul. Próchnika i Rewolucji 1905 r. od Gdańskiej do Kilińskiego, Tuwima od Sienkiewicza do Piotrkowskiej, Pabianicka i al. Politechniki przy Rondzie Lotników Lwowskich, Żeromskiego od Struga do Kopernika, al. Piłsudskiego od Sarniej do Wydawniczej i Retkińska od Kusocińskiego do Krzemienieckiej. Wskazany odcinek ul. Tuwima był już na liście buspasów, których wyznaczenie
zapowiedziano na pierwszą połowę 2020 r., ostatecznie jednak zmiany w organizacji ruchu nie wprowadzono.
Konsultacje mają trwać od 25 listopada do 20 grudnia. Ich pomysłodawcy apelują też o zlecenie kompleksowych badań ruchu, analizy jego natężenia, preferencji komunikacyjnych i jakości infrastruktury drogowej z uwzględnieniem transportu publicznego, rowerowego i pieszego.