Trwa przebudowa ostatniego fragmentu trasy tramwajowej w kierunku krańcówki Dąbrowa Niższa. Zakończenie inwestycji spowoduje powrót zawieszonej blisko dekadę temu linii 13 - łączącej Dąbrowę i Teofilów. Przynajmniej takie są ponowne deklaracje Urzędu Miasta Łodzi.
Przebudowa ostatniego fragmentu al. Śmigłego-Rydza (Dąbrowskiego - Broniewskiego) oraz ul. Niższej (Broniewskiego - Śląska)
trwa od września 2024 roku. Po długich zawirowaniach z odwołaniami, umowę z wykonawcą udało się podpisać miesiąc wcześniej. Inwestycję realizuje firma Trakcja, która w przeszłości była wykonawcą
przebudowy placu Wolności czy ulic
Ogrodowej i Północnej.
Inwestycje w Łodzi. Przebudowa Śmigłego-Rydza i Niższej Przebudowa wspomnianej trasy postępuje, a można ją odczuć przez zwężenia występujące nie tylko na al. Śmigłego-Rydza, ale także na rondzie Broniewskiego czy ul. Broniewskiego. Do tej pory ekipy budowlane zdemontowały już torowisko i słupy trakcyjne na całym odcinku. Dodatkowo usunięto nawierzchnię zachodniej jezdni al. Śmigłego-Rydza i na części wspomnianego ronda.
Zarówno w śladzie torowiska, jak i na jezdni prowadzone są prace przy podziemnych instalacjach takich jak energetyka czy wodociągi. Miejscowo wykonywane jest już także tzw. korytowane w śladzie przyszłego torowiska.
Po przebudowie pasażerowie skorzystają z nowych peronów przystankowych, wyposażonych we wiaty oraz wyświetlacze Systemie Informacji Pasażerskiej. Przystanki tramwajowe na rondzie Broniewskiego zostaną przeniesione z kolei za skrzyżowanie, czyli będą zlokalizowane odwrotnie niż do tej pory. Krańcówka Dąbrowa Niższa umożliwi zakończenie trasy zarówno autobusom, jak i tramwajom (trzy tory postojowe). Całą inwestycję uzupełnią nowe chodniki, drogi dla rowerów, miejsca parkingowe czy nasadzenia zieleni. Aktualnym terminem ukończenia jest styczeń 2026 roku.
Warto wspomnieć, że jest to element dużego projektu transportowego nazywanego "Tramwaj dla Łodzi".
Szereg inwestycji miało skończyć się jeszcze w 2021 roku, ale powstało gigantyczne opóźnienie. Na liście do realizacji są jeszcze cztery inwestycje w ramach tego projektu.
Deklaracje UMŁ: Po przebudowie powrót linii 13 Urząd Miasta Łodzi po raz kolejny deklaruje, że po zakończeniu tej inwestycji, na ulice Łodzi powróci linia 13. Ta najpierw została przetrasowana w związku z innymi remontami, a po rozpoczęciu prac przy przystanku kolejowym Łódź Śródmieście - zawieszona.
Jeżeli przyszłoroczny termin zakończenia prac uda się dotrzymać, to wspomniana linia - jeżeli wróci - to na pewno pojedzie objazdem. Nie wiadomo, czy skrzyżowanie ulic Zielonej, Kościuszki i Zachodniej będzie przejezdne i gotowa będzie na nim nowa para torów skrętnych w kierunku północnym. Samą ulicę Zieloną w stronę Zdrowia czeka także przebudowa, ale ta mogłaby rozpocząć się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku.
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi nie informuje jeszcze o szczegółach powrotu "13". Wiadomo jedynie, że kształt jej trasy po zakończeniu przebudowy ciągu Śmigłego-Rydza - Niższa, zależeć będzie w dużej mierze od realizowanych w mieście wówczas pozostałych inwestycji.