Fot. Kasper FiszerPrzeznaczona do likwidacji pętla Doły
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za rok poznamy projekt rozbudowy i modernizacji trasy tramwajowej na Doły. Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich podpisał dziś wartą 6 mln zł umowę z wykonawcą dokumentacji. Według harmonogramu za trzy lata powinno nastąpić otwarcie gotowej inwestycji.
– Czas na wykonanie dokumentacji to 12 miesięcy – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Wykonawca oprócz przygotowania samego projektu musi uzyskać wszystkie wymagane decyzje, które pozwolą przyszłemu wykonawcy robót budowlanych rozpocząć od razu inwestycję. Modernizacja i rozbudowa linii ma potrwać do 2 lat.
Po zakończeniu prac linia tramwajowa na Doły będzie liczyła ok. 3 km. Istniejący dziś odcinek zostanie zmodernizowany i całkowicie oddzielony od jezdni. Obecna pętla Doły zostanie zlikwidowana, a torowisko – przedłużone o kilkaset metrów do przystanku kolejowego Łódź Marysin, obsługiwanego przez pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej między stacją Łódź Widzew a Zgierzem. Na drugą stronę ul. Inflanckiej (DK72) tramwaje będą przejeżdżały tunelem. Węzeł integracyjny ma zapewniać możliwość dogodnej przesiadki z pociągu na tramwaj. Przystanki tramwajowe mają powstać dokładnie pod jezdniami Inflanckiej. Na powierzchnię będą prowadziły schody i windy.
– W wytycznych dla projektujących zapisano wymogi dotyczące maksymalnej odległości z peronu na peron – zapewnia wicedyrektor ZIM. Wymusza je zresztą sama specyfika miejsca, w którym dostępna przestrzeń jest ograniczona. Przy opracowywaniu koncepcji ZIM porozumiewał się z PKP PLK, które zamierzają w najbliższym czasie wybudować na Marysinie mijankę oraz drugi peron.
Częścią węzła będzie także parking „Parkuj i Jedź” na do najmniej 70 miejsc. Przewidziano jego lokalizację po południowej (przeciwnej do torów) stronie ul. Inflanckiej. Zakres zadania nie obejmuje natomiast ułatwienia przesiadek między pociągami a autobusami linii 51 czy 61. – Zakładamy tylko połączenie się z ciągami pieszymi i rowerowymi w ciągu ul. Inflanckiej poprzez dodatkowe zejścia na perony. Przystanki autobusowe są już w gestii zarządcy drogi – tłumaczy Mikołajec. Przyznaje jednak, że obecny stan wymaga poprawy poprzez np. wyznaczenie dodatkowych przystanków autobusowych.
Przebudowa obejmie także ok. dwukilometrowy odcinek jezdni między Franciszkańską a al. Palki oraz położona pod nim infrastruktura podziemna. Powstaną nowe chodniki, a brakujące odcinki drogi rowerowej zostaną uzupełnione.
Według przewidywań Urzędu Miasta inwestycja będzie kosztowała ok. 115 mln zł. Jej realizacja jest możliwa dzięki wsparciu z funduszy europejskich. Za prace projektowe ich wykonawca otrzyma 6 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.