Pracownicy Zakładu Torów i Sieci MPK Łódź będą w najbliższych dniach wymieniać zwrotnicę przy pętli Teofilów Szczecińska. Z tego powodu w sobotę i niedzielę nie dojedziemy na osiedle tramwajem. Z powodu zawieszenia znacznej liczby odcinków łódzkiej sieci jedna z linii będzie w tym czasie musiała kursować całkowicie poza swoją zwykłą trasą.
Zużyta, jednoiglicowa zwrotnica przy wjeździe na pętlę zostanie zastąpiona dwuiglicową. Prace przygotowawcze w godzinach nocnych toczą się od kilku dni. Doraźny remont umożliwi na razie dalsze kursowanie tramwajów na Teofilów.
Kiedy remont całej Aleksandrowskiej?
Na dłuższą metę nieunikniony będzie jednak kompleksowy remont ul. Aleksandrowskiej – trasa na jedno z największych łódzkich osiedli (z wyjątkiem
wymienionego na przełomie 2017 i 2018 r. odcinka Szczecińska - Kochanówka) jest w złym stanie. Łódzki Zarząd Dróg i Transportu zapowiada kompleksową wymianę torowiska na Teofilowie w najbliższych latach. Na razie miasto ogłosiło konsultacje społeczne w formie burzy mózgów na temat docelowego układu linii tramwajowej po modernizacji.
W sobotę 12 i niedzielę 13 czerwca na Teofilów będą kursowały autobusy zastępczej linii Z8. Połączy ona pętlę Dworzec Łódź Żabieniec (do której zostaną skrócone linie 2 i 8) przez Helską, Brukową, Aleksandrowską, Tartaczną i Plonową z Kochanówką. Wyznaczenie w Kochanówce pętli ulicznej było konieczne ze względu na brak miejsca do zawracania autobusów. Z powrotem autobusy pojadą już prosto Aleksandrowską. Linia będzie obsługiwana przez autobusy przegubowe.
Meandry objazdu piątki
Warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki wytyczono objazd dla linii 5. Przez dwa dni, w trakcie których będzie prowadzony remont, połączy ona osiedle Retkinia z pętlą Północna na skraju śródmieścia przez dworzec Łódź Kaliska, aleję Włókniarzy, Kopernika, Gdańską i Legionów. Trasa ta przebiega jednak w całości poza stałą relacją piątki, która w normalnych warunkach łączy pętle Teofilów Szczecińska i Chojny Kurczaki przez ul. Limanowskiego i Kilińskiego.
Taki stan rzeczy wynika z dużej skali awaryjnych wyłączeń torowisk. Najpierw, jeszcze w styczniu,
wycofano tramwaje z fragmentu ul. Limanowskiego między Zgierską a Zachodnią (obecnie
jest on remontowany). Potem – w marcu i kwietniu – wykonano „ratunkowy” remont skrzyżowania Przybyszewskiego – Kilińskiego w sposób
uniemożliwiający jazdę tramwajów po tej drugiej. Na domiar złego od 21 maja, z powodu częściowego zawalenia się kamienicy w pobliżu dworca Łódź Fabryczna, tramwaje do czasu zakończenia jej rozbiórki nie kursują
także po północnej części Kilińskiego (choć władze miasta zapowiadały, że utrudnienia zakończą się w ciągu kilku dni). Skrócenie linii 5 do pętli na Żabieńcu nie było zaś możliwe ze względu na niewystarczającą przepustowość peronów - w razie skierowania tam trzech linii pasażerowie jednej z nich musieliby wysiadać z wagonów już przy Woronicza, co znacznie wydłużyłoby drogę dojścia do pociągów i autobusów przejeżdżających przez węzeł przy dworcu. Łódzki ZDiT ma plany dobudowania na pętli dwóch kolejnych peronów, obsługujących przyjazdy.